به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۲۹، ۱۴۰۰

ایسنا از پیشتازی رئیسی در آمار غیررسمی شمارش آرا خبر داد

در حالی که هنوز نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری اعلام نشده محسن رضایی و عبدالناصر همتی پیروزی ابراهیم رئيسی را تبریک گفته‌اند. شمارش آرا آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود نتایج اولیه پیش‌ازظهر شنبه اعلام شود.
 تا ساعت هشت بامداد روز شنبه ۲۹ خرداد (۱۹ ژوئن) به وقت ایران، نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام نشده است.

با وجود این که هنوز نتایج رسمی انتخابات اعلام نشده محسن رضایی در نامه‌ای پیروزی ابراهیم رئیسی را تبریک گفته است. عبدالناصر همتی، دیگر کاندیدای این انتخابات نیز در صفحه خود در اینستاگرام پیروزی رئيسی را تبریک گفته است.

برخی از حوزه‌های رای‌گیری در ساعت ۱۲ شب و برخی دیگر تا ساعت دو بامداد روز شنبه ۲۹ خرداد باز بوده‌اند. پس از بسته شدن حوزه‌ها، رای‌گیری از همکاران حاضر در حوزه‌های انتخاباتی صورت گرفته است.

اطلاعات و آمار متفاوتی نسبت به میزان مشارکت مردم در انتخابات منتشر شده است. در حالی که تصویرهایی از حوزه‌های خالی رای‌گیری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، محمدباقر قالیباف، رئيس مجلس شورای اسلامی از مشارکت بالای مردم در این انتخابات سخن گفته و به خامنه‌ای تبریک گفته است.

برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند که نخستین نتایج انتخابات سال ۱۴۰۰ ریاست جمهوری در ایران به همراه نتایج انتخابات شوراهای شهر و روستا تا پیش از ظهر این روز رسانه‌ای شود.

اخباری که در شبکه‌های اجتماعی به نقل از "برخی منابع" خبری منتشر شده حکایت از بالا بودن تعداد آرای باطله دارد.

خبرگزاری دانشجویی ایران "ایسنا" در آخرین گزارش خود پیرامون انتخابات ریاست جمهوری با اتکا بر "آمار غیررسمی" از پیشتازی ابراهیم رئیسی در این انتخابات با "اختلاف زیاد" خبر داده است.

از سوی دیگر، اسماعیل موسوی، سخنگوی دبیر ستاد انتخابات ایران اعلام کرده است که به شکایت‌های انتخاباتی «پس از گذشت دو روز از پایان رای‌گیری» رسیدگی خواهد شد.

موسوی گفته است: «بر اساس قانون، دو روز بعد از پایان انتخابات هیئت‌های اجرایی و نظارت وظیفه دارند شکایات را دریافت و بررسی کنند.»

 دویچه وله فارسی