به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۰۵، ۱۴۰۰

خطر موج جدید کرونا در ایران

  افزایش ۵۰ درصدی شهرهای قرمز 
کمیته بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا از "مشاهده علائمی" از موج جدید پاندمی کرونا در برخی استان‌های ایران خبر می‌دهد. در تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی مناطق ایران تعداد شهرهای در وضعیت قرمز به ۳۲ شهر افزایش یافته است.

مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت روز جمعه، چهارم تیر اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۱۰ هزار و ۸۲۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و ۱۱۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ جان سپرده‌اند.
تعداد مبتلایان جدید و قربانیان به نسبت روز گذشته کاهش داشته اما روند کلی پاندمی کرونا در روزهای اخیر با اندکی نوسان تا حدودی رو به افزایش بوده است.
این مسئله در نشست سوم تیر ماه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز مطرح شد. کمیسیون بهداشت ستاد ملی در گزارشی از "مشاهده علائمی از موج جدید بیماری و تشدید اوضاع در برخی از استان‌ها" خبر داد.
علائم موج جدید و افزایش شهرهای قرمز
بر پایه تازه‌ترین نقشه رنگ‌بندی کرونایی شهرهای ایران که وزارت بهداشت منتشر کرده ۳۲ شهر از روز شنبه در وضعیت قرمز (بسیار پر خطر) قرار دارند.
وضعیت ۱۷۴ شهر ایران به لحاظ درگیری با کرونا نارنجی (پرخطر) و ۲۴۲ شهر زرد (با خطر متوسط) اعلام شده و هیچ شهر ایران در وضعیت آبی (کم خطر) قرار ندارد.
۲۲ خرداد ۱۳ شهر ایران در وضعیت قرمز قرار داشت و تعداد آنها در روزهای پایانی ماه به ۲۲ شهر افزایش یافت. به این ترتیب در فاصله حدود دو هفته تعداد شهرهای قرمز بیش از دو و نیم برابر شده و در کمتر از یک هفته اخیر شمار آنها ۵۰ درصد افزایش داشته است.
گسترش شهرهای قرمز به مناطق مرکزی و شمالی
موج چهارم شیوع کرونا در ایران اوایل سال جاری آغاز شد و در اردیبهشت به اوج رسید. اول فروردین ۱۲ شهر ایران در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشتند و تعداد آنها در یک روند پرشتاب افزایشی تا آخر ماه بیش از ۳۰۰ شهر شد.
تا حدود دو هفته پیش شهرهای قرمز به طور عمده در استان‌های جنوبی و شرقی بودند. در نقشه جدیدی که وزارت کشور منتشر کرده شهرهایی در شمال، غرب و مرکز ایران نیز در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

همزمان با افزایش نگران‌کننده تعداد شهرهایی که در وضعیت بسیار پرخطر کرونایی قرار دارند، روند واکسیناسیون نیز با وجود تمام وعده‌های دولت همچنان بسیار کند پیش می‌رود.
وعده تازه دولت در زمینه واکسیناسیون
در گزارش کمیته بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا اداعا شده: «دولت به عهد خود در واکسینه کردن جامعه هدف ۱۴ میلیون نفر در موعد مقرر تعیین شده تا پایان این دولت، عمل خواهد کرد.»
پایان کار دولت دوازدهم میانه ماه مرداد است اما رئیس جمهوری حسن روحانی و وزیر بهداشت سعید نمکی پیشتر وعده داده بودند واکسیناسیون ۱۴ میلیون نفر تا پایان خرداد انجام می‌شود.
در هفته‌های اخیر به دلیل کمبود واکسن و ناکامی دولت در واردات به موقع آن واکسینه کردن شهروندان در برخی استان‌ها، نظیر فارس و قم به طور کامل متوقف شد.
محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی در حاشیه نشست چهارشنبه دوم تیرماه هیئت دولت از واردات یک میلیون دوز واکسن کرونا به ایران خبر داد و گفت: «تا پایان دولت دوازدهم ۸ میلیون دوز وارد می‌کنیم.»
برای واکسینه کردن ۱۴ میلیون نفر به ۲۸ میلیون دوز واکسن نیاز است. از آغاز واکسیناسیون در ایران در ۲۱ بهمن تا چهارم تیر در مجموع ۵ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۷۵۰ دوز واکسن تزریق شده و تعداد کسانی که به طور کامل واکسینه شده‌اند حدود یک میلیون و ۱۲۸ هزار نفر بیشتر نیست.
اختلال در واردات واکسن و بلاتکلیفی شهروندان
یک هفته پیش هم سخنگوی جمعیت هلال احمر از ورود یک میلیون دوز واکسن کرونا به ایران خبر داده بود. با ورود این دو محموله تزریق دوز دوم به برخی شهروندان با تاخیر در حال انجام است اما در فضای مجازی فیلم‌هایی منتشر شده که ازدحام و بلاتکلیفی شهروندان سالمند مقابل درهای بسته مراکز واکسیناسیون را نشان می‌دهند.

مسئولان دولتی پس از ناکامی‌های مکرر در تامین واکسن مورد نیاز شهروندان از طریق واردات، امید زیادی به واکسن‌های ایرانی یا تولید مشترک بسته‌اند.
صدور مجوز پیش از خاتمه کارآزمایی بالینی
نخستین واکسن تولید داخل "کوو ایران برکت" تولید نهاد حکومتی "ستاد اجرایی فرمان امام"  است که هنوز مرحله سوم کارآزمایی بالینی آن به پایان نرسیده اما برخلاف رویه‌های علمی و مرسوم بین‌المللی، مجوز اضطراری دریافت کرده است.
شرکت‌های داروسازی ایرانی همچنین در حال کار برای تولید مشترک واکسن با چند شرکت از کشورهایی نظیر روسیه، کوبا و استرالیا هستند.

مطابق گزارش‌ها واکسن مشترک با کوبا مرحله سوم کارآزمایی بالینی را می‌گذراند و واکسن اسپایکوژن به تازگی مرحله اول کارآزمایی بالینی را در استرالیا پشت سر گذاشته است.
حسن روحانی در نشست پنج‌شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا از این که یک واکسن ایرانی "موفق به اخذ مجوزهای لازم برای ورود به چرخه واکسیناسیون عمومی شده" ابراز خشنودی کرد و آن را موفقیتی افتخارآمیز خواند.
ین در حالی است که فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ۱۸ خرداد در نامه‌ای به سعید نمکی 
هشدار داد که مجوز مصرف عمومی دادن به واکسن بدون طی مرحله فاز سوم "تصمیمی خطیر و تاریخی" است

دویچه وله فارسی