به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۰۵، ۱۴۰۰

اعتصابات کارگری در ایران گسترش یافت

 
اعتصاب کارگران پیمانکاری، پروژه‌ای و روزمزد صنعت نفت، گاز و پتروشیمی روز جمعه چهارم تیر، با پیوستن گروه‌های دیگری از کارگران جنوب کشور به آن گسترش یافت. در همین حال، یک فدراسیون بین المللی کارگری که دهها میلیون کارگر در صنایع اتومبیل‌سازی، فولاد، نفت و پتروشیمی و نساجی در کشورهای سراسر جهان را نمایندگی می‌کند،‌ حمایت خود را از کارگران اعتصابی در ایران اعلام کرد.
بر اساس گزارش‌ها و نیز فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته است، کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای پتروپالایش کنگان، اورهال ۱۵ و ۱۶ در پارس جنوبی، رادیوگراف نیروگاه بیدخون و تلمبه‌خانه شماره ۵ بندرعباس در روز جمعه به اعتصاب کارگران نفت پیوستند.
تاکنون کارگران شماری از شرکت‌ها، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها در دستکم هفت استان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، تهران، اصفهان، آذربایجان‌غربی و کرمان در این اعتصاب شرکت کرده‌اند.
بر اساس گزارش‌ها، شمار زیادی از کارگران اعتصابی، محل‌ کار را ترک کرده و به شهرهای خود بازگشته‌اند.
تصویری آرشیوی از اعتراضات کارگران در ایران
اعتصاب کارگران نفت، گاز و پتروشیمی در تهران و جنوب ایران
خواسته کارگران پیمانی پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها در این اعتصابات «افزایش دستمزد به ۱۲ میلیون تومان در ماه» و «تغییر نوبت مرخصی به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز مرخصی» است. در حال حاضر، آنها در ازای ۲۴ روز کار، ‌از ۶ روز مرخصی برخوردار می‌شوند.
به گفته شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی، مطالبات دیگری هم مطرح هستند، از جمله این‌که «دستمزدها به موقع پرداخت شوند، دست پیمانکاران از صنعت نفت کوتاه شود، و اخراج کارگران و قوانین برده‌وار مناطق آزاد اقتصادی لغو شوند».
«رعایت استانداردهای بهداشتی، محیط‌زیستی و ایمنی محیط کار، بالا بردن استانداردهای بهداشتی خوابگاه‌ها و سرویس‌های بهداشتی، پایان دادن به امنیتی‌سازی محیط‌های کار، به رسمیت شناخته‌شدن حق تشکل‌یابی، برگزاری تجمع و اعتراض کارگران» از دیگر مطالباتی هستند که شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی نفت، اعلام کرده است.
کارگران پیمانکاری، پروژه‌ای و روزمزد صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در تابستان‌های ۵ سال گذشته، کمپین‌هایی را برای بهبود شرایط صنفی خود به راه انداخته‌اند اما این دومین اعتصاب گسترده آنان در کمتر از یک سال گذشته است.
اعتصاب کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای نفت، دومین مورد از اعتراض گسترده آنان در کمتر از یک سال گذشته است.
ادامه اعتصاب کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای نفت، گاز و پتروشیمی در چند نقطه ایران
شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی نفت اعلام کرده که اعتصاب کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای، «یک اعتصاب اخطاری است ... و در روز نهم تیر به صف همکاران رسمی خود که اعلام اعتراض کرده اند، خواهیم پیوست».
در کنار اعتصاب‌های کارگران پیمانکاری، پروژه‌‌ای و روزمزد، کارکنان رسمی پالایشگاه آبادان نیز روز چهارشنبه دوم تیر، در اعتراض به نحوه افزایش دستمزدها و دریافت مالیات مضاعف، اعتصاب و تجمع کردند.
آن‌ها در تجمع خود با شعار «زنگنه ننگت باد»، به وزیر نفت و عملکرد او اعتراض کردند.
همچنین کارگران مستمر فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی روز چهارشنبه به این اعتصاب پیوستند. به گزارش وب‌سایت «اقتصاد ۲۴»، از سال ۹۲ قرار بود طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا شود و دستمزد کارگران افزایش یابد اما این اقدامات انجام نشده است.
اعتصاب‌ها در شرایطی ادامه یافته است که ۷۰۰ کارگر اعتصابی پالایشگاه نفت تهران روز سه‌شنبه اخراج شدند.
این موضوع، انتقادهای زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است.
نشست فوق‌العاده در مجلس با مسئولان وزارت نفت در پی ادامه اعتصاب کارگران
در این حال، فدراسیون سندیکای جهانی اینداستریال که بیش از ۵۰ میلیون کارگر صنعتی در صنایع اتومبیل‌سازی، فولاد، نفت و پتروشیمی و نساجی در کشورهای سراسر جهان را نمایندگی می‌کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در کنار کارگران اعتصابی، تا تحقق خواسته‌های‌شان خواهد ایستاد.
علاوه بر این، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ اتحادیه آزاد کارگران ایران، شورای بازنشستگان ایران، گروه اتحاد بازنشستگان، دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان و جمعی از معلمان ایران در بیانیه‌هایی از این اعتصاب حمایت کرده‌اند.
از سویی، ‌همزمان با ادامه اعتصاب‌های کارگران،‌ فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از تشکیل نشست فوق‌العاده این کمیسیون با حضور مسئولان وزارت نفت و نهادهای نظارتی برای حل مشکلات اخیر کارگران و بازنشستگان صنعت نفت خبر داد.
او اما مشخص نکرد که منظورش از نهادهای نظارتی چیست. تاکنون خبری نیز در مورد نتایج این نشست منتشر نشده است.
ایران شرایط نابه‌سامان اقتصادی را تجربه می‌کند به طوری که تورم ۱۲ ماه منتهی به خرداد امسال، نسبت به دور مشابه پارسال، به ۴۳ درصد رسید که بیشترین میزان در طول ربع قرن اخیر بوده است.
در همین ارتباط و به موازات کاهش قدرت خرید در یکی دو سال گذشته، گزارش‌های بسیاری از تجمع‌ها و اعتصاب‌های کارگران و مزدبگیران نسبت به شرایط دشوار معیشتی منتشر شده است.

رادیو فردا