به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۰۱، ۱۴۰۰

معاون دفتر خامنه‌ای به پوششی‌بودن نامزدها برای پیروزی رئیسی اذعان کرد

حقانیان حضور سه نامزد دیگر در کنار رئیسی را «امداد الهی» خواند
 وحید حقانیان، معاون دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با اذعان به پوششی بودن سه نامزد رقیب ابراهیم رئیسی، حضور آنها تا پایان انتخابات را برای گرم کردن فضای انتخاباتی ضروری و «امداد الهی» توصیف کرد. 
به گزارش خبرگزاری ایسنا، حقانیان، شامگاه شنبه 29خرداد، پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات در یادداشتی نوشت: «حضور این سه رقیب (رضایی، همتی، قاضی‌زاده)برای جناب آقای رئیسی، امداد الهی به حساب آمده و یقینا باید گفت اینها خود را به گونه‌ای دانسته یا ندانسته خرج انقلاب کردند.»
معاون بیت رهبر جمهوری اسلامی، با اشاره ضمنی به رد صلاحیت‌های برنامه‌ریزی شده و حضور نامزدهای پوششی برای گرم کردن فضای انتخابات ادامه دا‌د: «با توجه به شرایط رد صلاحیت‌ها، تحریم انتخابات توسط بیگانگان و حتی احمدی‌نژاد، اگر بعد از کنار کشیدن نامزدهای پوششی، این سه نفر نیز اعلام انصراف کرده بودند، ولو وزارت کشور هم قبول نمی‌کرد یقینا چالش بزرگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوجود می‌آمد.»

او به‌ویژه از رضایی و قاضی‌زاده در صحنه‌گردانی انتخابات تشکر کرد که «با وجود فشارهای شدید عده‌ای و با تحلیل و افکار خاص، صحنه انتخابات را ترک ننموده» و در نهایت «تا آخر رقابت‌های انتخاباتی، با انرژی، باور و جدیت در صحنه باقی ماندند تا انتخابات 1400 رنگ و بوی واقعی و رقابتی به خود بگیرد.»

حقانیان، در بخشی دیگر از یادداشت خود بدون اشاره به رد صلاحیت‌ گسترده نامزدهای منتسب به اصلاح‌طلبان، همتی را نامزد اصلاحات در انتخابات نامید و از رهبران اصلاح‌طلب به‌دلیل عدم حمایت از او انتقاد کرد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی جمعه 28 خرداد برگزار شد که پیش از آن در اقدامی بی‌سابقه شورای نگهبان 99 درصد از 592 داوطلب این انتخابات را رد صلاحیت کرد و تنها به 7 نامزد اجازه حضور داد.

علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق و اسحاق جهانگیری، معاون کنونی رئیس جمهوری از بارزترین رد صلاحیت‌شدگان بودند.

بنا به گزارش رسمی وزارت کشور ایران، ابراهیم رئیسی با 17 میلیون و 926 هزار و 345 رای پیروز انتخابات شد.

عبدالرحمان فضلی، وزیر کشور ایران، نرخ مشارکت را 48.8 درصد اعلام کرد که پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در ایران به‌شمار می‌آید.

با وجود اعلام حرام بودن رای سفید توسط خامنه‌ای، حدود 4 میلیون رای باطله به صندوق‌ها انداخته شد.

در این دوره، کارزارهای تحریم انتخابات مانند «رای بی رای»، «انگشت در خون» و «نه به نمایش انتخابات» نقش بارزی در عدم مشارکت مردم ایفا کردند.

گفتنی است که هیچ نهاد و سازمان مستقلی اجازه حضور در ایران برای بررسی نحوه برگزاری انتخابات و سنجش نرخ مشارکت مردم را ندارد.

العربیه