به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۰۲، ۱۴۰۰

وزارت دادگستری آمریکا:

 ایالات متحده دامنه‌های ۳۳ سایت مرتبط با ایران را به خاطر نقض تحریم‌ها توقیف کرد
ساختمان وزارت دادگستری آمریکا
وزارت دادگستری آمریکا با صدور بیانیه‌ای از توقیف ۳۳ وبسایت مورد استفاده «اتحاديه راديو وتلويزيون‌های اسلامی ایران» و سه وبسایت مورد استفاده گروه «کتائب الحزب الله» از سوی ایالات متحده خبر داد و گفت آنها تحریم‌های آمریکا را نقض کرده بودند. به گزارش صدای آمریکا، وزارت دادگستری آمریکا گفت توقیف این سایت‌ها در روز سه شنبه ۳۱ خرداد و با دستور دادگاه انجام گرفته است. 

این بیانیه اضافه کرده است که چند نهاد از جمله پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، درباره این سایت‌ها تحقیق کرده بودند. این بیانیه می‌گوید دامنه‌های مورد استفاده این ۳۳ سایت متعلق به یک شرکت آمریکایی بود و «اتحاديه راديو وتلويزيون‌های اسلامی ایران» پیش از استفاده از آنها از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، اوفک، مجوز نگرفته بود.

بیانیه وزارت دادگستری آمریکا می گوید اوفک پیشتر «اتحاديه راديو وتلويزيون‌های اسلامی ایران» را به خاطر هدف قراردادن نظام انتخابات آمریکا از سوی «رژیم ایران» و در تلاش برای «ایجاد اختلاف» میان رای دهندگان از طریق پخش اطلاعات گمراه‌کننده آنلاین و تلاش برای گمراه‌کردن رای دهندگان آمریکایی، در فهرست تحریم قرار داده بود. این بیانیه می‌گوید اوفک شرح داده بود که بخش‌هایی از حکومت ایران تحت پوشش سازمان‌های خبری و رسانه‌ای فعالیت دارند.

پیشتر گزارش شده بود که دولت ایالات متحده دامنه‌های چندین سایت مرتبط با ایران، از جمله سایت دولتی پرس‌تی‌وی و العالم را توقیف کرده است.

یک مقام پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در گفتگو با «صدای آمریکا» توقیف دامنه‌های سایت‌های مرتبط با ایران را تایید کرده بود اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. او که به شرط منتشر نشدن نامش گفتگو می کرد، گفته بود که «وزارت دادگستری» آمریکا جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه خواهد داد. 

بعد از ظهر سه شنبه در آمریکا، گزارش شد که دامنه‌های ده‌ها سایت از جمله چند سایت تلویزیون‌های مرتبط با جمهوری اسلامی روز سه شنبه از کار افتاد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز در پاسخ به صدای آمریکا گفت وزارت دادگستری اطلاعات بیشتری در این باره ارائه خواهد کرد. 

شبکه‌های آمریکایی نیز پیشتر به نقل از یک مقام امنیت ملی آمریکا که نامش را منتشر نکرده‌اند، گفته بودند که دامنه ده‌ها سایت مرتبط با ایران به دلیل انتشار اطلاعات و اخبار گمراه‌کننده توقیف شده است.

بر روی سه دامنه وبسایت پرس تی. وی، تلویزیون عرب زبان العالم متعلق به جمهوری اسلامی ایران، و شبکه تلویزیونی المسیره مرتبط با گروه شیعه حوثی‌های یمن، عبارت «این وبسایت توقیف شده» قرار گرفت.

با ورود به این سایت‌ها این اطلاعیه دیده می‌شود که با استناد به چندین مورد قوانین کیفری آمریکا، این اقدام توسط دو اداره زیرمجموعه وزارت بازرگانی و پلیس فدرال آمریکا انجام شده است.

بر پایه یکی از قوانین استناد شده در این اطلاعیه، رئیس جمهوری آمریکا این اختیار را دارد که برای مقابله با هر تهدید غیرمعمول و خارق العاده‌ای علیه امنیت ملی، اقتصاد کشور و سیاست خارجی، که کل منبع آن تهدید یا قسمت قابل توجهی از آن خارج از ایالات متحده باشد، اقدام کند، به شرطی که رئیس جمهوری، با توجه به چنین تهدیداتی، پیشتر وضعیت اضطراری ملی علیه آن کشور اعلام کرده باشد. 

صدای آمریکا