به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۰۱، ۱۴۰۰

واکنش فرانسه به پیروزی رئیسی:

  نگران شرایط حقوق بشر در ایران هستیم
ابراهیم رئیسی
فرانسه روز دوشنبه ۳۱ خرداد ضمن تاکید بر نگرانی‌های خود در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران گفت که پیروزی ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در انتخابات ریاست جمهوری را به طور ویژه مورد توجه قرار داده است. وزارت خارجه فرانسه در بیانیه کوتاهی که فاقد تبریک به آقای رئیسی بابت پیروزی او در انتخابات است، اعلام کرد که این کشور همچنان آمادگی کامل اجرای توافق هسته‌ای با ایران را دارد.
اطلاعیه این وزارتخانه می‌گوید: «فرانسه انتخاب آقای ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران را مورد توجه قرار داده است.»

این اطلاعیه می‌افزاید: «ما همچنان بر نگرانی‌های خود در رابطه با شرایط حقوق بشر در ایران که به طور مرتب نیز آن را بیان می‌کنیم، تاکید داریم.»

وزارت خارجه فرانسه در ادامه این اطلاعیه با اشاره به بنجامین بریر و فریبا عادلخواه، دو شهروند این کشور که در ایران زندانی هستند، عنوان کرده که پاریس پرونده این دو نفر را کماکان دنبال می‌کند و در پی آزادی آنان است.

فعالان سیاسی و حقوق بشر می‌گویند که انتخابات ریاست جمهوری در ایران با استانداردهای یک انتخابات دموکراتیک فاصله بسیاری دارد و به هیچ وجه عادلانه نیست، چرا که شورای نگهبان با ردصلاحیت گسترده نامزدها مانع حضور چهره‌های منتقد و مخالف جمهوری اسلامی در انتخابات می‌شود.

در همین حال گروه‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر ابراهیم رئیسی را به ایفای نقش در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی ایران در تابستان سال ۱۳۶۷ متهم کرده‌اند.

آقای رئیسی روز دوشنبه در نخستین نشست خبری خود در مقام رئیس جمهور منتخب ایران از آن اعدام‌ها دفاع کرد و گفت که به عنوان قاضی باید از او تقدیر شود.

وی همچنین مدعی شد که از ابتدای مسئولیت قضایی خود حقوق بشر «محوری‌ترین» موردی بوده که آن را همیشه در نظر داشته است.

از ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از اعضای گروه چهار نفره موسوم به «هیات مرگ» نام برده می‌شود که در تابستان ۱۳۶۷ هزاران زندانی سیاسی را به جوخه‌های اعدام سپردند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن