به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۰۷، ۱۴۰۰

حمله جنگنده های آمریکا به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه

وزارت دفاع آمریکا از حمله به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در منطقه مرزی عراق و سوریه خبر داده است. بنا بر اعلام پنتاگن، حملات روز یکشنبه به دستور جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده و به تلافی حملات پهپادی علیه نظامیان و تاسیسات آمریکایی در عراق صورت گرفته است.

هفته گذشته یک پهپاد حامل مواد منفجره به یک پایگاه آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد حمله کرده بود.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای گفت: ''همان طور که در حملات امروز عصر نشان داده شد، رییس جمهوری بایدن نشان داده است که برای دفاع از نظامیان آمریکایی اقدام خواهد کرد. با توجه به حملات مداوم گروه های مورد حمایت ایران علیه منافع ایالات متحده در عراق، رییس جمهوری دستور عملیات نظامی را با هدف مختل کردن و بازدارندگی از چنین حملاتی صادر کرده است. ''

بر این اساس، در این حملات انبارهای تسلیحات و قرارگاه های عملیاتی شبه نظامیان مورد حمایت ایران در دو نقطه در خاک سوریه و یک نقطه در عراق هدف قرار گرفته است.

مواضع مورد حمله برای عملیات پهپادی علیه منافع آمریکا مورد استفاده قرار گرفته اند و در اختیار گروه های کتائب حزب‌الله و کتائب سیدالشهدا بوده اند.

به گفته جان کربی، این عملیات ضروری و متناسب حاوی پیام بازدارندگی است در عین حال به گونه ای بوده که خطر بالا گرفتن تنش را محدود کند.

این بار دوم از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن است که ارتش آمریکا به تلافی حملات صورت گرفته علیه نیروهایش، مواضع گروه های مورد حمایت ایران را مورد هدف قرار می دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حملات صورت گرفته به وسیله جنگنده های اف-۱۵ و اف-۱۶ صورت گرفته است و همه جنگنده ها با سلامت به پایگاه های خود بازگشته اند.

این حملات در حالی صورت می گیرد که دولت مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق با محدود کردن شبه نظامیان مورد حمایت ایران تلاش می کند.

در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ دست کم ۴۵ حمله علیه منافع آمریکا در عراق صورت گرفته است که هفت مورد آن به وسیله پهپاد بوده است.

آمریکا شبه نظامیان مورد حمایت ایران را مقصر این حملات می داند.

درگیری نظامی در عراق در حالی صورت می گیرد که دولت های ایران و آمریکا در حال گفت وگوی غیرمستقیم در وین برای احیای توافق نامه هسته ای هستند.

بی بی سی