به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۰۵، ۱۴۰۰

دو ادعا درباره واکسیناسیون خامنه‌ای

 خامنه‌ای پیش از تزریق واکسن ایرانی در بسیاری از دیدارها بدون ماسک حاضر شده بود

در حالی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از بهمن 99 در بسیاری از دیدارها بدون ماسک و‌ با حضور افراد سخنرانی می‌کرد، پایگاه اطلاع رسانی دفتر او با انتشار ویدیویی مدعی شد که او، جمعه 4 تیر، دوز اول واکسن «کوو ایران برکت» را تزریق کرده است.

در ویدیوی مذکور خامنه‌ای گفت که او تا تولید واکسن در داخل و تا رسیدن نوبت طبیعی بر حسب سن، منتظر مانده است.

در بهمن‌ماه 99، شایعاتی مبنی بر تزریق واکسن خارجی فایزر به برخی از مقامات ایرانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

اندکی بعد، در روز 19 بهمن همان سال، تصاویری از دیدار عمومی خامنه‌ای با ده‌ها نفر از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی منتشر شد و احتمال تزریق واکسن خارجی به رهبر جمهوری اسلامی را تقویت کرد.

تا پیش از آن و از آغاز همه‌گیری کرونا، به مدت بیش از یک سال، همه سخنرانی‌های تلویزیونی خامنه‌ای در غیاب مردم و مقامات انجام می‌شد.

تنها در چند مورد بسیار محدود بود که از رهبر جمهوری اسلامی با حفظ «فاصله اجتماعی زیاد» تصاویری منتشر شد.

ممنوعیت واردات واکسن به ایران

خامنه‌ای در سخنان خود از بلامانع بودن تزریق واکسن خارجی نیز سخن گفته و اظهار داشت: «البته وقتی نیاز باشد، استفاده از واکسن خارجی در کنار واکسن ایرانی نیز ایرادی ندارد.»

رهبر جمهوری اسلامی، در دی 99، در اوج همه‌گیری کرونا، واردات واکسن از کشورهای آمریکا، بریتانیا ‌و فرانسه را ممنوع اعلام کرد. گفتنی است که در آن زمان تنها واکسن ساخت شرکت‌های فایزر و بیون‌تک به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده بود.

خامنه‌ای تاکید کرد: «اینها می‌خواهند واکسن را روی ملت‌های دیگر آزمایش کنند.»

اخیرا کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت ایران، قیمت واکسن تولید داخلی را «دوازده برابر قیمت واقعی» دانسته و از آن به واکسن گیت تعبیر کرده بود

ایران تاکنون چهار موج بیماری کرونا را از سر گذرانده و به دلیل مقاومت خامنه‌ای در وارد کردن به‌موقع واکسن کرونا تلفات انسانی سنگینی متحمل شده است.

روسیه و چین که با نظر موافق خامنه‌ای قرار بود واکسن مورد نیاز ایران را تامین کنند، چندین بار تحویل محموله‌های واکسن به ایران را به تاخیر انداختند و روند واکسیناسیون در ایران را دچار وقفه کردند.

روند واکسیناسیون در ایران به نسبت دیگر کشورهای منطقه با تاخیر بسیار انجام می‌شود، به‌طوری که شمار زیادی از شهروندان ایرانی با هدف تزریق واکسن به کشورهای همسایه سفر می‌کنند.

خبرنامه گویا