به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۰۳، ۱۴۰۰

کشته شدن دو روزنامه‌نگار در حادثه تصادف اتوبوس؛

 مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی
اتوبوس حامل تعدادی از خبرنگاران حوزه محیط‌زیست در ایران که برای بازدید از تونل «کانی سیب» به استان آذربایجان غربی سفر کرده بودند، در نزدیکی شهرستان «نقده» واژگون شد و «مهشاد کریمی»، خبرنگار «ایسنا» و «ریحانه یاسینی»، خبرنگار «ایرنا» در این حادثه جان خود را از دست دادند.

آن‌طور که مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایران به ایسنا گفته است، ۳۱ نفری که در این اتوبوس بوده و آسیب دیده‌اند، اکثرشان خبرنگار بوده‌اند. وضعیت برخی از مصدومان وخیم اعلام شده است.«امیر جعفرزاده» افزود: «مکان حادثه مذکور در محور پیرانشهر به نقده رخ داده و بلافاصله امدادرسانی با حضور اکیپ‌های امدادی هلال‌احمر و اورژانس و سایر سازمان‌های مربوطه در حال انجام است.» 

او اضافه کرد: «از این ۳۱ نفر، ۲۹ نفر مصدوم و دو نفر فوت شدند. بالگرد امداد و نجات جمعیت هلال احمر جهت انتقال مصدومان به مراکز درمانی در محل حاضر است.»

رییس سازمان امداد و نجات ایران هم به «باشگاه خبرنگاران جوان» گفت: «براساس اعلام اورژانس، حال چهار تا شش نفر از مصدومان وخیم گزارش شده و در حال حاضر بالگرد در حال آماده سازی و تحویل بیماران برای انتقال به بیمارستان ارومیه است.»

«جواد حیدریان»، روزنامه‌نگار حوزه محیط‌زیست در توییتر این اتفاق را بدین‌گونه شرح داده است: «این اتوبوس به گواه خبرنگاران محیط‌زیست که در حادثه مجروح شده‌اند، بدترین و بی‌کیفیت‌ترین اتوبوسی بوده که می‌توانسته‌اند در اختیار این تیم ۲۱ نفره بگذارند. این‌قدر این اتوبوس بی‌کیفیت بوده که بچه‌ها شوخی ‌کرده‌‌اند نکند آورده‌اند ما رو بکشند. ظاهرا بعد از خروج خبرنگاران از تونل سد کانی سیب، سوار اتوبوس شده‌اند و به اصرار مدیرانی که جلوتر منتظر آنها بوده‌اند، راننده مجبور شده از راهی ناهموار و پرپیچ و خم با سرعت زیاد حرکت کند. بعد از دقایقی راننده با فریاد از بچه‌ها خواسته کمربندها را ببندند اما خیلی دیر شده بود.»

حیدریان افزود: «اتوبوس با سرعت بسیار بالا بعد از چندین تکانه شدید به چپ و راست جاده بر پهلوی چپ افتاده و تقریبا اکثر بچه‌ها مجروح شده‌اند. دو تن از همکاران به من گفتند که تنها شانسی که آورده‌اند اینکه اتوبوس به ته دره سقوط نکرده وگرنه همه کشته می‌شدند.»

کانال تلگرامی «باشگاه روزنامه‌نگاران ایران» اسامی برخی از خبرنگاران مصدوم را به این شرح اعلام کرده است: «کیمیا عبدالله‌پور»، «هادی زند»، «فروغ فکری»، «آیسان زرقام»، «سمیرا عبدالله‌پور»، «نگار اکبری»، «ریحانه یاسینی»، «زهرا رفیعی»، «آسیه اسحاقی»، «علی شریف‌زاده»، «حسن ظهوری»، «محمدرضا کیاشمشکی»، «صدرا محقق»، «یاسمین بخشی»، «ربابه باباخانی»، «معروف ماهر» و «مهدی گوهری».

این کانال تلگرامی هم‌چنین نوشته است: «مهشاد کریمی با یک دنیا امید و آرزو از بین ما پرکشید. خانم کریمی همین روزها قرار بود لباس عروسی به تن کند. این مصیبت بزرگ را به همکارمان آقای "علی سلطان محمدی" و به خانواده ایشان تسلیت می‌گوییم.»

ایران وایر