به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۲۸، ۱۴۰۰

انتقاد احمد‌ی‌نژاد از روند انتخابات در ایران

در گفتگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا + فیلم

 صدای آمریکا - محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، و کاندیدای رد صلاحیت شده در انتخابات ۱۴۰۰ که از سیاست های مختلف حکومت انتقاد می‌کند، در گفتگو با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» در مورد مسائل مختلفی از جمله توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، انتخابات ریاست جمهوری، و مدیریت کرونا در ایران صحبت کرد.

آقای احمدی نژاد درمورد توافق هسته‌ای گفت که برجام، بیشتر از آن که مشکلی را از میان بردارد، منجر به ایجاد مشکلات بیشتری شد.

وی با این حال عنوان کرد که توافق هسته‌ای جدید با ایالات متحده آمریکا امکان پذیر است، اما با توجه به اختلافات آشکار میان طرفین، او معتقد است که دو کشور باید «دیدگاه‌های خود را تغییر دهند و نگاه متفاوتی به یکدیگر داشته باشند.»

آقای احمدی نژاد گفت در صورتی که بر اساس «عدالت و احترام متقابل» پیش روند، مشکلات حل‌شدنی است.

محمود احمدی نژاد در مورد رد صلاحیت خود توسط شورای نگهبان گفت: «هر تصمیمی که مانع از تاثیرگذاری مردم بر نتیجه انتخابات شود، مغایر روح انقلاب و قانون اساسی است.»

آقای احمدی نژاد در مورد روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس که در حال بهبود روابط با آمریکا هستند گفت که فروش اسلحه همچنان چالشی برای ثبات در منطقه است.

او گفت: «زمانی که سالانه ده‌ها میلیارد دلار سلاح به کشورهای منطقه فروخته می شود، این مشکلات عمده‌ای ایجاد می کند و امنیت منطقه را تهدید می کند و نوعی مداخله محسوب می‌شود.»

رئیس جمهوری پیشین ایران در مورد مدیریت شیوع کرونا در کشور گفت مردم معتقدند مقامات در واکنش به همه‌گیری کرونا ناکام بودند. او گفت: « کارکنان خط مقدم و کادر درمان بی وقفه تلاش کردند؛ اما مدیریت کلی، بی نتیجه و غیرمنطقی بود.»

گویا