به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۲۴، ۱۴۰۰

پارلمان اسرائیل با رای اعتماد به دولت ائتلافی نفتالی بِنِت، به دوازده سال حکومت نتانیاهو پایان داد

 
نفتالی بِنِت، نخست وزیر جدید اسرائیل
با اعلام رای اعتماد پارلمان اسرائیل به دولت ائتلافی تازۀ این کشور به ریاست نفتالی بِنِت، هزاران تن از مخالفان بنیامین نتانیاهو در میدان «رابین» تل آویو گردهم آمدند و از سرنگون شدن دولت او ابراز شادمانی کردند. اندکی پیش از آن، دولت تازه در جوی پُر تنش  با حمایت ۶٠ تن از نمایندگان، رای اعتماد کِنِسِت را به دست آورد. در این رای گیری ۵٩ تن از اعضای پارلمان، به تشکیل دولت ائتلافی تازه رای مخالف دادند و یکی از نمایندگان «فهرست متحد عربی»، مشهور به رعام، یکی از احزاب عرب اسرائیل، به آن رای ممتنع داد.

دولت تازۀ اسرائیل با کسب رای موافق ۶٠ نماینده، تنها اکثریت نسبی پارلمان را بدست آورد. نمایندۀ حزب عرب رعام که از دادن رای اعتماد خودداری کرد، با این حال از موافقان تشکیل ائتلاف دولتی تازه به شمار می‌آید. کلیۀ دیگر نمایندگان هشت حزب شرکت کننده در ائتلاف ضد نتانیاهو متشکل از دو حزب چپ گرا، دو حزب میانه رو، سه حزب راست گرا و بویژه رعام، حزب عرب اسرائیل،  با آراء خود دولت تازه را مورد تائید قرار دادند. نمایندگان لیکود، احزاب ارتدُکس افراطی و نیز حزب راست افراطی این کشور در حمایت از بنیامین نتانیاهو با تشکیل دولت تازه مخالفت کردند.

در نشست پر تنش امروز، نفتالی بِنِت که بر اساس توافق بدست آمده میان احزاب تشکیل دهنده ائتلاف دولتی، برای مدت دو سال مقام نخست وزیری را بر عهده خواهد داشت، اعضای دولت خود را معرفی کرد. نفتالی بِنِت در سخنانی که مرتباً با سر و صدای طرفداران بنیامین نتانیاهو قطع می‌شد، تاکید کرد که دولت تازه در خدمت کلیۀ شهروندان از جمله جمعیت عرب و نیز یهودیان ارتدوکس که در ائتلاف دولتی نماینده‌ای ندارند، خواهد بود. شماری از نمایندگان مخالف، به هنگام ایراد سخنان وی، چندان اختلال ایجاد کردند که رئیس پارلمان ناگزیر شماری از آنان را از نشست امروز اخراج کرد.

نفتالی بِنِت «شهروندان اسرائیل» را خطاب قرار داد و گفت «در دورۀ سیاسی خطیری قرار گرفته‌ایم و [از همین رو] همگان را به خویشتنداری دعوت می‌کنم».

نفتالی بِنِت در بارۀ سیاست خارجی خود بویژه به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت «هرگز به این کشور اجازه نخواهد داد به سلاح اتمی دست یابد». بنیامین نتانیاهو در این زمینه سخنان او را قطع کرد و دولت تازه را به «ضعف» در برابر «تهدیدات» ایران متهم کرد. اندکی پیش از آغاز رای گیری، بنیامین نتانیاهو با اذعان به شکست خود در تشکیل یک دولت تازه، بر عزم خود برای بازگشت به قدرت تاکید کرد. او که تحت سه پیگرد قانونی مختلف قرار دارد، در نشست کِنِسِت تصریح کرد که هرگز قصد ندارد سیاست را ترک کند و رهبری مخالفان را در پارلمان برای سرنگون ساختن دولت بر عهده خواهد داشت. او وعده داد بزودی به قدرت باز گردد.

وی با این حال در پایان رای گیری از کرسی خود برخاست و بسوی جانشین خود که اندکی پیش از آن وی را به «تقلب انتخاباتی قرن» متهم کرده بود رفت و دست او را فشرد.

نفتالی بِنِت، رهبر حزب راست «یمینا» در دو سال نخست ریاست دولت ائتلافی را بر عهده خواهد داشت و سپس جای خود را به لائیر لاپید، رهبر حزب میانه رو و لائیک «یش عتید» خواهد سپرد. لائیر لاپید بنیانگذار واقعی ائتلافی است که از فردا ادارۀ کشور را در اسرائیل در اختیار می‌گیرد. رئیس جمهوری اسرائیل، در پی شکست نتانیاهو در کسب موافقت اکثریت پارلمانی، وی را مامور تشکیل دولت تازه کرده بود. او در تلاش خود به این منظور، تقسیم قدرت با نفتالی بِنِت را پذیرفت و دو سال نخست ریاست بر هیئت دولت را به او واگذار کرد.

اندکی پس از اعلام تشکیل دولت تازۀ اسرائیل، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به آغاز کار دولت جدید «از سوی مردم آمریکا، به نخست وزیر، نفتالی بنت، وزیر جدید امور خارجه، یائیر لاپید، و کلیۀ اعضای دولت، تبریک» گفت و اعلام کرد که واشینگتن «بیصبرانه»  در انتظار همکاری با دولت تازه «برای تحکیم کلیۀ ابعاد مناسبات نزدیک و دراز مدت میان دو کشور است».

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز با ارسال مراتب تبریک به نخست وزیر جدید اسرائیل، اعلام داشت که دو کشور «با دوستی بی نظیری به یکدیگر پیوند خورده‌اند و او با ارادۀ تحکیم این مناسبات بی صبرانه در انتظارهمکاری» با نخست وزیر تازه و دولت اوست.

انتقال رسمی قدرت فردا دوشنبه در دفتر نخست وزیری صورت خواهد گرفت.

رادیو بین المللی فرانسه