به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۰۷، ۱۴۰۰

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره توقف فعالیت نیروگاه بوشهر:

نتوانستیم بدهی روسیه را بپردازیم
 علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه درباره وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر گفت: «تامین منابع مالی عامل کند شدن روند ساخت و تکمیل نیروگاه‌های دو و سه بوشهر شده و پرداخت اقساط ایران به روس‌ها عقب افتاده است.» این نیروگاه، تنها نیروگاه هسته‌ای ایران است که در حاشیه خلیج فارس واقع شده است.

صالحی در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: برای رفع این مشکل پیشنهاداتی را قرار است، به کمیسیون اقتصادی دولت ارائه کنیم و در صورت پذیرش، کار تکمیل، تسهیل خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ، با بیان اینکه اکنون هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید می‌شود و با تکمیل نیروگاه های ۲ و ۳ بوشهر این میزان به ۳ هزار مگاوات خواهد رسید، گفت: هر کدام از نیروگاه‌ها هزار مگاوات برق تولید خواهند کرد، البته اکنون سه سال از زمان آغاز ساخت این دو نیروگاه می‌گذرد و برای تکمیل به ۵ سال دیگر زمان نیاز است.
وی ادامه داد: تکمیل هر کدام از نیروگاه‌ها ۸ سال به طول خواهد انجامید تا بتوانند وارد مدار شوند. اکنون تا حدودی در پرداخت اقساط خود به روس ها به دلیل مسائل اقتصادی و تحریم ها دچار مشکل شده‌ایم و نتوانسته‌ایم به موقع مبالغ را پرداخت کنیم و این موضوع موجب کند شدن، روند تکمیل و ساخت نیروگاه‌ها شده است.
صالحی تاکید کرد: امکان دارد، نیروگاه‌های ۲ و ۳ بوشهر طی ۸ سال وعده داده شده، تکمیل نشود اما در صورت وجود گشایش اقتصادی امکان افزایش سرعت ساخت و تکمیل نیروگاه‌ها وجود دارد تا بتوان مقداری عقب ماندگی ها را جبران کرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: برای رفع مشکل مالی و تامین هزینه‌های ساخت نیروگاه‌های ۲ و ۳ بوشهر قرار است، پیشنهاداتی را به کمیسیون اقتصادی دولت ارائه کنیم و در صورت تایید آنها، این پیشنهاد به هیئت وزیران ارسال خواهد شد.
چند روز پیش، روابط عمومی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: «به دنبال بروز نقص فنی در نیروگاه بوشهر و پس از اطلاع قبلی یک روزه به وزارت نیرو، این نیروگاه بطور موقت خاموش و از شبکه سراسری برق خارج شد.»
روابط عمومی سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: «بدیهی است پس از رفع نقص فنی و ظرف چند روز آینده این نیروگاه مجددا به شبکه سراسری برق خواهد پیوست.»
دریافت رایگان خبرنامه
با خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید
آبونه شوید
همزمان خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: پرتال بوشهر از قبل اعلام کرده بود برای رفع ایرادات فنی چند روزی نیروگاه از مدار خارج می‌شود. از قبل هم به وزارت نیرو اعلام شده بود. مرسوم است سالی یکی، دو بار رسیدگی‌های فنی انجام شود.
اما پیشتر محمود جعفری، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی در گفتگو با ایسنا گفته بود: به دلیل شرایط حاکم بر ارتباطات بین‌المللی کشور و مشکلات ناشی از انتقال ارز و تحریم‌های بانکی با مشکلاتی در زمینه تامین و انتقال ارز برای تامین برخی ملزومات واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر مواجه هستیم.
محمود جعفری افزود: چنانچه راهکاری برای حل آنها پیدا نشود، تولید برق  این واحد در سال‌ جاری با مشکلات جدی مواجه شده و متأسفانه بیم آن می‌رود که فعالیت آن متوقف شود.
ساخت نیروگاه اتمی بوشهر از قبل از انقلاب توسط شرکت پیمانکاری زیمنس آلمان شروع شد و بعد از انقلاب توسط شرکت پیمانکاری روس اتم روسیه ادامه یافت. این نیروگاه هشت سال پیش تولید تجاری برق را آغاز کرد.
ظرفیت کامل واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر، هزار مگاوات است. توقف فعالیت این نیروگاه در حالی است که بحران کمبود برق در ایران در هفته‌ها و ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

رادیو بین المللی فرانسه