به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۳۱، ۱۴۰۰

پس از یکسال‌ و نیم سکوت اجباری؛ هویت علیرضا شیدایی از کشته‌شدگان آبان ۹۸ اعلام شد

علیرضا شیدایی
-حساب مجازی «۱۵۰۰ تصویر» از حامیان خانواده‌های جانباخته در اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۱۳۹۸ شامگاه دیروز شنبه ۲۹خردادماه ۱۴۰۰ در توئيتر از شناسایی یکی دیگر از کشته‌شدگان این اعتراضات در ایران خبر داد که نام‌اش در فهرست سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری آورده نشده است.
-آنگونه که برخی اکانت‌های دنبال‌کننده وضعیت خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه ۱۳۹۸ می‌گویند، هنگامی که مادران آبان‌ماه در آرامستانی بر مزار یکی از کشته‌شدگان جمع شده بودند، مادر علیرضا شیدایی فریادزنان به جمع آنان می‌پیوندد و می‌گوید که پسر او نیز در آبان کشته شده است.

برخی منابع حقوق بشری از شناسایی علیرضا شیدایی جوان ۲۹ ساله اهل کرج ‏یکی دیگر از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۱۳۹۸ خبر می‌دهند که پس از یکسال‌ و نیم هویت وی شناسایی شد. در حالی که تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان از ۱۵۰۰ نفر تا بسی بیش از آن عنوان می‌شود اما به دلیل فشارهای امنیتی بر خانواده‌های قربانیان، هویت بسیاری از آنان برای جامعه نامعلوم مانده است.

علیرضا شیدایی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ که پس از یکسال و نیم هویت‌اش مشخص شد
حساب مجازی «۱۵۰۰ تصویر» از حامیان خانواده‌های جانباخته در اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۱۳۹۸ شامگاه دیروز شنبه ۲۹خردادماه ۱۴۰۰ در توئیتر از شناسایی یکی دیگر از کشته‌شدگان این اعتراضات در ایران خبر داد که نام‌اش در فهرست سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری آورده نشده است.

سنگ مزار علیرضا شیدایی
هویت این جانباخته در اعتراضات آبان۹۸ علیرضا شیدایی عنوان شده که ۲۹ سال داشته و اهل کرج بوده است. این جوان در غروب ۲۵ آبان‌ماه ۱۳۹۸ کشته شده است.

آنگونه که برخی اکانت‌های دنبال‌کننده وضعیت خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه ۱۳۹۸ می‌گویند، هنگامی که مادران آبان‌ماه در آرامستانی بر مزار یکی از کشته شدگان جمع شده بودند، مادر علیرضا شیدایی فریادزنان به جمع آنان می‌پیوندد و می‌گوید که پسر او نیز در آبان کشته شده است.

این نخستین‌ بار است که نام علیرضا شیدایی به عنوان کشته‌شده در اعتراضات بطور رسمی اعلام می‌شود. نام وی پیشتر در فهرست‌ سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری نیامده است.

تا کنون شمار کشته‌شدگان آبان‌ماه ۱۵۰۰ نفر و حتا بیش از آن عنوان شده و اسامی شماری از آنان بطور رسمی توسط نهادهای حقوق بشری تأیید و اعلام شده است. اما به دلیل فشار امنیتی شدید بر خانواده‌های کشته‌شدگان، بسیاری از آنها امکان اعلام علنی کشته شدن فرزندان و عزیزان خود را در اعتراضات پیدا نکرده‌اند.

در جریان برپایی سیزدهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اسلامی در ایران، خانواده‌های کشته‌شدگان ۴۲ سال رژیم ایران، گرد هم آمدند و در قالب ویدئوهای جداگانه یا در کنار هم اعلام کردند که به این حکومت رأی نمی‌دهند و از مردم نیز خواستند تا برای دچار نشدن به سرنوشت آنها و توقف چرخه کشتار رژیم، در این انتصابات که نتیجه‌ی آن از پیش تعیین شده شرکت نکنند. تحریم گسترده‌ و فعال انتخابات نمایشی جمهوری اسلامی در روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ عزم و همبستگی میلیون‌ها ایرانی را در «نه به جمهوری اسلامی» به نمایش گذاشت.

خانواده‌های دادخواه نیز بارها توسط مأموران امنیتی در شهرهای مختلف برای ساعاتی بازداشت شده‌اند و همواره تحت فشار و ارعاب و تهدید قرار دارند تا سکوت کنند.

کیهان لندن