به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۳۱، ۱۴۰۰

میزان مشارکت در انتخابات: استان تهران ۳۴ درصد، شهر تهران ۲۶ درصد

انتخابات ۱۴۰۰؛ از هر چهار تهرانی 'فقط یک نفر' رای داده
حال دو روز پس از رأی‌گیری، رییس ستاد انتخابات استان تهران میزان مشارکت در این انتخابات را اعلام کرده است.
به گفته شکرالله حسن‌بیگی، در استان تهران از مجموع ۹ میلیون و ۸۱۵ هزار و ۷۷ نفر واجدین شرایط، سه میلیون و ۳۴۶ هزار و ۵۸۰ رای اخذ شده که معادل مشارکت ۳۴/۳۸ درصد است.
میزان مشارکت مردم استان تهران در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶، ۶۶/۲۰ درصد بود.

در شهر تهران نیز تنها ۲۶ درصد واجدین شرایط در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده‌اند. این میزان در سال ۹۶، ۶۸درصد بود.

به گفته رییس ستاد انتخابات استان تهران، ابراهیم رییسی با اخذ دو میلیون و ۱۵۹ هزار و ۵۰۴ رای معادل ۶۴/۲۶ درصد آرا در استان تهران را به دست آورده است.

تعداد آرای رییسی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری (چهار سال پیش) در استان تهران یک میلیون و ۹۱۸ هزار و ۳۹۰ رأی معادل ۳۰/۸۷ درصد آرای اخذشده بود.

بنا بر آماری که رییس ستاد انتخابات استان تهران ارائه کرده، تعداد آرای باطله در این استان نیز همانند سطح کشور از آرای دومین نامزد یعنی محسن رضایی بیشتر بوده است. ۳۹۸ هزار و ۸۴۱ رای باطله ماخوذه معادل ۱۱/۸۶ درصد آرای استان تهران و تعداد ۱۳ هزار و ۷۷۱ رای معادل ۰/۴ درصد آرای باطله غیر ماخوذه در استان تهران است.

این در حالی است که محسن رضایی ۳۱۴ هزار و ۷۷۲ رای معادل ۹/۳۶ درصد آرای استان تهران را به دست آورده است. پس از او به ترتیب عبدالناصر همتی با کسب ۸/۷ درصد و قاضی‌زاده هاشمی با ۵/۳ درصد قرار دارند.

این نتایج تقریبا مشابه نتایجی است که در سطح کشور به دست آمده است. ابراهیم رییسی با کسب نزدیک به ۱۸ میلیون رای پیروز انتخابات معرفی شد. تعداد آرای باطله حدود ۴میلیون و بیش‌‌تر از آرای دومین کاندیداست. نرخ مشارکت در کل کشور نیز  ۴۸/۸درصد اعلام شده است.

دویچه وله فارسی