به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۰۹، ۱۳۹۲

روش هاي عجيب امحا و برخورد با تجهيزات ماهواره اي

 در شیراز تانك‌ها به جنگ ماهواره‌ها رفتند


در ايران همه به راحتي به شبكه‌هاي ماهواره دسترسي دارند حتي روي پشت بام‌هاي هر روستايي آنتن ماهواره مي‌بينيد.» اين حرف‌هاي رييس‌جمهور ايران در انجمن آسيا و انديشكده شوراي روابط خارجي نيويورك است. هنوز يك هفته از صحبت‌هاي رييس‌جمهور درباره ماهواره نمي‌گذرد كه ديروز در مراسمي در شهر شيراز تانك‌ها از روي800 دستگاه ماهواره عبور كردند. در دومين مرحله از اجراي اين طرح در جوار حرم مطهر سيد علاءالدين حسين يك دستگاه نفربر زرهي از روي آنتن‌هاي ماهواره‌ها در برابر مردم عبور كرد. «خيلي از جوان‌ها مي‌گفتند كه اين ديش‌ها حيف است و لااقل به صدا و سيما تحويل‌شان دهيد تا شايد آنها از اين ديش‌ها استفاده كنند. گروه ديگري از مردم هم موافق از بين بردن ماهواره‌ها بودند ولي با اينگونه برخورد موافق نبودند.» اين حرف يكي از شاهدان عيني انهدام ماهواره‌ها در شيراز بود، او به خبرنگار ما گفت «تانكي كه از روي ديش‌ها مي‌گذشت به دليل گير كردن ديش‌ها در بين چرخ‌ها از كار باز ماند و مسوولان مجبور به استفاده از لودر شدند

طرح ممنوعيت ماهواره در سال1373 در مجلس ايران تصويب شد و 17سال از تصويب قانون «ممنوعيت به كار‌گيري تجهيزات دريافت از ماهواره» مي‌گذرد. از آن زمان پليس برنامه‌هاي متعددي را براي جمع آوري ديش‌هاي ماهواره‌يي اجرا كرده است، پليس تهران عملياتي را براي جمع‌آوري تجهيزات دريافت شبكه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌يي در تهران شروع كرد و افرادي را كه يك بار ماهواره آنها جمع آوري شده و دوباره ديش ماهواره نصب كرده بودند، به دادگاه معرفي كرد. اما نحوه جمع‌آوري ماهواره از آن زمان تاكنون سروصداي زيادي را به پا كرده است. از شيوه‌هاي جمع‌آوري ماهواره مي‌توان به عمليات راپل اشاره كرد، «راپل» عملياتي است كه در مواقع بسيار خاص براي مقابله با آدم‌ربايي و حملات گروگانگيري و تروريستي خطرناك و... از آن استفاده مي‌شود. بيشتر ايراني‌ها اين عمليات را از طريق فيلم‌هاي سينمايي مشاهده كرده‌اند.

در مرداد سال 1390 اهالي شهرك اكباتان نيز شاهد نوع ديگري از عمليات راپل بودند. آنها ديدند كه چگونه پليس براي جمع‌آوري ديش‌هاي ماهواره به استفاده از اين عمليات خطرناك متوسل شده است. محمدرضا باهنر نماينده مجلس پس از شنيدن خبر از خبرنگار «اعتماد» حاضر به گفت‌وگو نشد. سيدجواد زماني، عضو كميسيون اجتماعي مجلس نيز درباره اتفاق روز گذشته در شيراز مي‌گويد: نوع برخورد با ماهواره اين‌گونه نبايد باشد، اين كار فقط اثر منفي در جامعه باقي مي‌گذارد. امروزه در اكثر شهرها و روستاها مردم از ماهواره استفاده مي‌كنند يعني نمي‌توانيم بگوييم كه اگر دوستان با تانك اين كار را انجام داده‌اند، كار درستي است. اولين و مهم‌ترين ماموريت و وظيفه نيروي‌هاي نظامي جمهوري اسلامي ايران عبارت است از استقرار نظم و امنيت و تامين آسايش عمومي و فردي. استفاده از چنين شيوه‌هايي براي برخورد با جرايمي كه مرتكبان به جرم آن (استفاده‌كنندگان از تجهيزات ماهواره‌يي) در ميان خانواده‌ها بوده و افراد غيرشرور و يا جانيان هستند. زماني ادامه مي‌دهد: ما بايد سعي كنيم كه روش‌هاي جديد و مناسبي براي برخورد با ماهواره پيدا كنيم. زمان آن رسيده كه در قانون بازنگري شود تا هرروز شاهد اين‌گونه برخوردها نباشيم.

سردار سعيد منتظرالمهدي روز گذشته در نشست خبري اعلام برنامه‌هاي هفته ناجا درباره اظهارات دكتر روحاني در امريكا مبني بر اينكه استفاده از ماهواره در ايران آزاد است، گفت: قانون هيچ فرقي نكرده است و ممكن است برخوردها تعديل شده باشد. پليس بر اساس ابلاغ قانون موظف به اجراي طرح‌ها به نحو احسن است اما تلاش مي‌كنيم مسائل اجتماعي را از طريق اقدامات اجتماعي حل كنيم. زماني با اين وجود در ادامه صبحت هايش درباره اتفاق شيراز و آينده طرح جمع آوري ماهواره مي‌گويد: در يكي از روستاها به نام صحنه رفته بودم كه ديدم همه ماهواره دارند، از اهالي كه پرسيدم چرا اينجا همه ماهواره دارند به من گفتند كه كانال‌ها و شبكه‌هاي ايران را ما اينجا نمي‌توانيم بگيريم و دسترسي نداريم به همين خاطر به سمت ماهواره رفته‌ايم. با تغيير قانون و اصلاح شدن برنامه‌هاي صدا و سيما مي‌توانيم شاهد اين ماجرا باشيم كه خود مردم، ديگر به سمت ماهواره‌ها نروند.

پيش از اين در بخش‌هاي ديگري از پايتخت و ديگر شهرها ماموران پليس پايتخت در مناطقي كه طرح جمع‌آوري ديش‌هاي ماهواره در آنجا اجرا شده بود ولي مالكان نسبت به نصب مجدد اقدام كرده بودند، ضمن جمع‌آوري ديش‌ها، با حكم قضايي به منازل اين افراد ورود كرده و دستگاه‌هاي‌گيرنده را نيز جمع‌آوري كردند. از سوي ديگر تعدادي از متخلفان در اين خصوص به مراجع قضايي معرفي شدند. با اين وجود، روش‌هاي ديگري نيز در برخورد با نصب آنتن‌هاي ماهواره‌يي در ايران تجربه شده است. سايت شيعه آنلاين با انتشار يك گزارش تصويري از محله‌يي در تهران مدعي شد كه «مردم» به صورت «داوطلبانه» ديش‌هاي ماهواره‌يي خود را به مساجد و عوامل بسيج تحويل داده‌اند و از اقدام خود به‌شدت «خوشحال» هستند. مسجد جامع اميرالمومنين عليه‌السلام يكي از مساجد فعال در شرق تهران به شمار مي‌رود. طرحي كه امسال اين مسجد در دستور كار خود قرار داده، «طرح تحويل داوطلبانه ماهواره به مسجد در مراسم نيمه‌شعبان» نام داشت. بر اساس اين طرح، اهالي منطقه به صورت داوطلبانه ماهواره‌هاي خود را به مسجد آورده و تحويل مي‌دادند و در عوض مورد تقدير مسوولان مسجد قرار مي‌گرفتند.

يكي از ديگر از شاهدان اين مراسم گفت: «برخي از مردم ديش‌هاي قديمي خود را داوطلبانه به مسوولان تحويل داده بودند تا بتوانند از ديش‌هاي ديجيتال استفاده كنند، اما همه در خانه‌هاي‌شان هنوز دريافت‌كننده‌هاي جديد دارند و اين كار براي پيشگيري از حمله به خانه‌هايشان و گرفتن مبدل‌هاي ديجيتالي جديد است

کی بود، کی بود، من نبودم!

كار پليس نبود


سردار سيروس سجاديان، فرمانده انتظامي فارس در رابطه با انهدام ديش‌هاي ماهواره به وسيله تانك در شيراز به «اعتماد» گفت: پليس هرگز چنين كاري انجام نمي‌دهد. به گزارش «اعتماد» فرمانده انتظامي اين استان كه ابتدا از اين ماجرا بي‌خبر بود، تاكيد كرد: هر كاري اصول خودش را دارد و كشف ديش‌هاي ماهواره و جمع‌آوري آنها نيز شيوه خود را دارد. وي افزود: اين شيوه جمع‌آوري كار ناجا نبوده است.

سهيل سراييان، اعتماد


سایت محلی شیرازه با انتشار این خبر نوشت:
طرح جمع آوری داوطلبانه ماهواره و تحویل دستگاه های گیرنده دیجیتال برای اولین بار در شیراز از حدود ۴ ماه قبل شروع شد. مراکز و پایگاه های مختلف بسیج در سومین حرم اهلبیت علیهم السلام که محل رجوع مردم بودند، خاطرات و حرف های عجیبی را از تحویل دهندگان ماهواره دریافت کردند. در اجرای این طرح پدران و مادرانی که در حین تحویل ماهواره با چشمانی اشکبار از لطمات و آسیب هایی که گریبان خود و فرزندانشان را گرفته بود سخن می گویند. بسیاری از زنان و مردان از شکسته شدن قبح منکرات در بین همسرانشان به دلیل استفاده از ماهواره سخن به میان می آورند.
به نوشته این سایت محلی ، “متولیان اجرای این طرح در نواحی چهارگانه شیراز و همچنین حرم حضرت سیدعلاالدین حسین علیه السلام در گفتگو با خبرنگار شیرازه متفق القول می گویند: بسیاری از خانواده ها از سایر شهرهای کشور و استان مثل مشهد و تهران برای تحویل ماهواره تماس می گیرند. اما کمبود اعتبارات برای جایگزینی این بلای خانمان سوز ما را با محدودیت مواجه کرده است.


tank02
tank03
tank04
tank05
tank06
tank07