به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۰۹، ۱۳۹۲

جک استراو در دفاع بی چون و چرا از روحانی:

بوش قالي را از زير پاي خاتمي كشيد 
جك استراو، وزير امور خارجه پيشين انگليس كه طي دو ماه گذشته براي دومين بار به استوديو بي‌بي‌سي مي‌آمد به موضوعات مختلف از جمله مذاكرات هسته‌يي ايران با غرب پاسخ داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، استراو در ابتدا در پاسخ به انتخاب روحاني به عنوان رييس كابينه يازدهم گفت: «حسن روحاني ايراني است و خيلي محكم پاي اعتقاداتش مي‌ايستد اما در عين حال واقع‌بين هست. من۱۰ سال پيش وقتي كه همراه همتايان فرانسوي و آلماني با آقاي حسن روحاني مذاكره مي‌كردم، اين موضوع را به خوبي متوجه شدم. او به موضوعات احاطه كامل داشت. او تجربه زيادي در مسائل سياسي و امنيتي كه به دهه 1980 ميلادي برمي‌گردد، دارد.
به همين خاطر انتخابش به رياست‌جمهوري خيلي براي من اميدواركننده است. وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به اينكه سران كشورهاي غربي نبايد درباره ی روحاني و پايبندي او به منافع ملي ايران دچار اشتباه شوند و به بيراهه بروند عنوان كرد:


«البته من به دوستانم در بريتانيا و در جاهاي ديگر گفتم كه هيچ‌كس نبايد فكر كند حسن روحاني به راحتي به غرب امتياز مي‌دهد يا حاضر است كه كاري بر خلاف منافع ملي ايران يا اصول مبنايي جمهوري اسلامي ايران كند. اين كاملا يك اعتقاد غلط و بي‌پايه است».


ايران به مراتب از بسياري از نظام‌هاي خاورميانه و جهان دموكراتيك‌تر است

وزير خارجه اسبق انگليس در ادامه با اعتراف به اجراي دموكراسي در ايران و وضعيت خوب آن نسبت به بسياري از كشورهاي «خاورميانه» و حتي جهان گفت: ايران به مراتب از بسياري از نظام‌هاي ديگر خاورميانه و ساير نقاط دنيا هم دموكراتيك‌تر است. مذاكره‌كننده ارشد انگليس در بين سال‌هاي 2003 تا 2005 در بخش ديگري با اشاره به خاطره خود از پشت كردن غرب به ايران عنوان كرد در برهه‌يي از زمان رييس‌جمهور اسبق ايران (محمد خاتمي) به سمت غرب آمد اما بوش رييس‌جمهور وقت امريكا قالي را از زير پاي او كشيد.


لابي‌هاي صهيونيستي و امريكا به يك دشمن نياز دارند

استراو در ادامه در تشريح نوع دشمني امريكايي‌ها و لابي‌هاي صهيونيستي با ايران گفت: قبل از هر چيز توجه داشته باشيد كه در گفتمان دست راستي اسراييل و به تبع آنها دست راستي‌هاي امريكا لازم است كه ايران به عنوان دشمن معرفي بشود. آنها به يك دشمن احتياج دارند. اين دشمن حالا ايران است. وزير خارجه اسبق انگليس در تذكري به مسوولان و رهبران غربي گفت: غرب بايد برخي از اين تحريم‌ها را لغو كند و ببيند واكنش دولت ايران به اين اقدام چه خواهد بود؟

مذاكره‌كننده ارشد اسبق انگليس با اشاره به تفاوت نوع ديدگاه‌ها در كشورهاي غربي و امريكا به مساله ايران گفت: يك تفاوت عمده بين ديدگاه غرب و امريكا وجود دارد و آن اينكه لابي ضد ايران در واشنگتن و در كل امريكا و همين‌طور در مجلس نمايندگان كه در كنترل جمهوريخواه‌ها ست، خيلي خيلي قوي است. اما در اين كشور (انگليس)، درآلمان و حتي در فرانسه نگرش به مراتب نرم‌تري در قبال ايران وجود دارد.


به خاطر مخالفت با اقدام نظامي عليه ايران مجبور به ترك شغل خود شدم

استراو ادعا كرد با اقدام نظامي عليه ايران مخالف بوده است و به همين خاطر از سمت خود بركنار شده و گفت: من شخصا هيچگاه و تحت هيچ شرايطي طرفدار اقدام نظامي عليه ايران نبودم و به همين خاطر هم دچار مشكل شدم و مجبور شدم شغلم را عوض بكنم.


تهديد ايران هم احمقانه است

وي در اين خصوص با اشاره به احمقانه بودن استفاده گزينه نظامي عليه ايران ادامه داد: به هر حال هميشه معتقد بودم كه چنين چيزي (حمله نظامي به ايران) نبايد در دستور كار باشد و حتي تهديد به آن هم احمقانه است چه برسد به واقعا انجام دادن آن. ‌به نظر من در جهان غرب، ميلي به انجام چنين حملاتي وجود ندارد و اين هم زمينه انجام مذاكره در سطح محدودتر را فراهم مي‌كند. وزير خارجه اسبق انگليس در بخش ديگري از مصاحبه خود ضمن تمجيد از نقش ايران در معادلات منطقه‌يي و بين‌المللي ادامه داد: در آنها سال‌ها بعضي كارها بدون همكاري فعالانه ايراني‌ها قابل انجام نبود.


«محور شرارت» خواندن ايران از سوي «بوش» احمقانه بود

مذاكره‌كننده ارشد اسبق دولت انگليس در مذاكرات بين تهران و غرب ضمن احمقانه خواندن معرفي ايران به عنوان محور شرارت از سوي بوش گفت: در اواخر ژانويه 2002 بوش ايران را در كنار دو كشور واقعا ياغي يعني عراق و كره شمالي به عنوان محور شرارت معرفي كرد. اين كار هم احمقانه بود و هم اشتباه.

‌ميهمان شبكه دولتي انگليس ضمن انتقاد شديد از نوع عملكرد دولت بوش در برخورد با ايران افزود: خيلي غم‌انگيز بود كه آن روند ادامه پيدا نكرد. در اين مرحله هم چيزهايي بود كه ايران به آنها نياز داشت مثلا قطعات يدكي براي هواپيماي مسافربري، ايزوتوپ‌هاي پزشكي و امثال اينها. ما به راحتي مي‌توانستيم اينها را به ايران بدهيم ولي در واشنگتن دولت آقاي بوش جلوي كار ما را سد كرد و همين مساله هم باعث شد كه ما نتوانيم به ايران كمك كنيم.


كشورهاي غربي نبايد ساده‌انگاري كنند

سياستمدار انگليسي ضمن هشدار به كشورهاي غربي درباره ساده‌انگارانه توصيف كردن دور جديد مذاكرات هشدار داد: اين خيلي ساده‌انگارانه است كه اگر غرب فكر كند دكتر حسن روحاني سر ميز مذاكره مي‌آيد و مي‌گويد كارت‌هاي من اينها ست، غرب هم كارت‌ها را برمي‌دارد و در ازاي آن هيچ كارتي را به او نمي‌دهد.


«ظريف» ديپلمات بسيار باتجربه‌يي است
استراو در ادامه گفت: آقاي «ظريف» ديپلمات بسيار باتجربه‌يي است. من فكر مي‌كنم يكي از نشانه‌هاي اميدواركننده اين است كه حكومت ايران تصميم گرفته مذاكرات هسته‌يي را به آقاي ظريف و وزارت امور خارجه بسپارد.


به دلايل صرفا خانوادگي به تهران نيامدم


در انتهاي اين برنامه، جك‌استراو در پاسخ به سوالي مبني بر دعوت از او براي شرك در مراسم تحليف دكتر روحاني گفت: از من سوال شد كه اگر به مراسم دعوت بشوم آيا خواهم توانست در آن شركت كنم، در نتيجه هيچ دعوت رسمي در كار نبود اما از من سوال شد كه در صورت دعوت قادر به شركت خواهم بود يا نه؟ متاسفانه به دلايل صرفا خانوادگي و كوتاه بودن فاصله زماني تا روز مراسم براي من مقدور نبود كه پنج روز اول تعطيلات خانوادگي كه از مدت‌ها پيش برنامه‌ريزي شده بود را از دست بدهم. 
اعتماد