به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۲۷، ۱۳۹۳

گزارشی درباره اختلاس ۴۰۰۰ میلیارد تومانی واردات کود

ماجرا از کجا آغاز شد؟
مهرماه سال ۹۲ زمزمه‌های تخلف ۴۰۰۰ میلیارد تومانی توسط یکی از بزرگ‌ ترین تولید کنندگان ورمی کمپوست(کود آلی) شوک دیگری به کشور وارد کرد؛ تخلفی که بزرگی عددش باور آن را برای مردم سخت کرد و این ناباوری از آنجا بیشتر شد که مدیرعامل این شرکت چند ماه قبل از اعلام تخلف به عنوان یکی از بزرگ‌ ترین کارآفرینان کشور معرفی شده بود.
ورمی کمپوست تولید کود شیمیایی آلی از کرم‌های مخصوص است که در بسیاری از کشورها تولید می‌شود . مزیت این کود نسبت به انوع دیگر کودها این است که ورمی کمپوست آلودگی کود حیوانی را ندارد و از تمام تولیدات آن می‌توان در صنایع مختلف استفاده کرد . ایران از معدود کشورهایی است که کود شیمیایی وارد می‌کند و گفته می‌ شود واردات این کود سود سرشاری نصیب وارد کنندگان شبکه‌ ای آن می‌سازد. اما حدود چهار سال پیش فردی به نا م« الف. ش» طرح « ورمی کمپوست» را به جهاد کشاورزی ملارد برده و مجوز لازم برای تولید کود آلی «ورمی کمپوست» را در شرکتی تخت عنوان … در شهر کرج می‌گیرد.
تولید ورمی کمپوست در شرکت …  با انواع دیگر تولید این کود متفاوت بود و همین تفاوت مردم زیادی را برای سرمایه‌گذاری در این شرکت ترغیب کرد. ورمی کمپوست روی خاک و زمین‌های با مساحت بالا تولید می‌شود ، ولی شرکت … با بسته‌ بندی و ریختن کرم‌ها در داخل سبدهای مخصوص ، تولید را منسجم کرده و به دلیل نیاز به منابع انسانی تصمیم می‌گیرد برای تولید کود و نگهداری از کرم‌ها از مردم عادی استفاده کند.
ماجرا از کجا آغاز شد؟
بر اساس قرارداد اولیه مشتریان شرکت … نسبت به تولید و پرورش دو ماهه کرم خاکی تحت نظارت و پشتیبانی« الف. ش» اقدام و هر سبد محتوی ?? کیلوگرم کود را با قیمت ?? هزار تومان از این شرکت می‌خرند و شرکت در مقابل متعهد می‌شود در تاریخ خاتمه قرارداد هر سبد آماده بهره‌برداری را با قیمت ?? هزار تومان از مشتریان خریداری کند ، مشروط بر آنکه طی این دو ماه هفت‌ کیلوگرم کود ارگانیک سالم در هر سبد تولید شده باشد. بر‌اساس ‌بندی در قرارداد، سود مشارکت در پایان هر دوره که دو ماه است در ازای تحویل سبد آماده بهره‌ برداری از سوی شرکت پرداخت خواهد شد.
ماجرای رونق ورمی کمپوست از آنجا آغاز می‌شود که چون در سال اول فعالیت شرکت ، مردم سود خود را طبق تعهدات شرکت دریافت کردند و فعالیت شرکت نیز به‌ صورت عادی ادامه داشت؛ اعتماد مردم برای سرمایه‌ گذاری بیشتر در این شرکت جلب شد و به این ترتیب عده زیادی از مردم کرج برای خرید این سبدها به شرکت مراجعه کردند تا جایی که بعد از مدتی پول‌های میلیاردی به حساب مدیرعامل واریز شد. معرفی مدیرعامل این شرکت در سال ۹۱ به عنوان کارآفرین نمونه توسط جهاد کشاورزی و حضور چندین‌ باره او در رسانه ملی، دلیل دیگری بود تا اعتماد مردم به این شرکت برای افزایش سرمایه‌ گذاری بیشتر شود.
اما از ابتدای سال ۹۲ شرکت … به تعهدات خود مانند قبل عمل نکرد و پرداخت سود به مردم مدام به تعویق می‌افتاد و همین موضوع کم‌ کم بر نارضایتی مشتریان افزود تا اینکه در مهرماه همان سال مدیرعامل شرکت متواری شد و بعد از آن شاکیان بسیاری به دادگستری کرج مراجعه کردند و خواهان احقاق حق خود شدند. نکته قابل توجه این است که این شرکت در شهرهای دیگر نیز شعبه‌های زیادی ایجاد کرده و همین موضوع تعداد شاکیان را نیز افزایش داده است. در همان روزها میزان تخلف پرونده ورمی کمپوست از سوی رسانه‌ها چهار هزار میلیارد تومان اعلام شده؛ مبلغی که مدیرعامل شرکت زیر بار آن نرفت و او که آذرماه سال ۹۲ خود را به فرمانداری ملارد معرفی کرد مدعی شد . بدهی شرکت به مردم تنها ۱۴۰‌ میلیارد تومان است که با احتساب سبدهای فروخته شده و تعداد شاکیان این عدد بسیار کمتر از این هم می‌شود ! با توجه به تعداد شاکیان پرونده که حدود ۳۵ هزار نفر می‌شوند و همچنین ادعای آنان بر اینکه بسیاری از آنها پول‌ها را به حساب پسران« ش. و» یکی از اعضای شرکت واریز کرده‌اند هنوز مبلغ این تخلف مشخص نشده ، اما شکایت‌های رسمی که در دادگستری کرج ثبت شده حداقل مبلغ ۱۵۰۰ ‌میلیارد تومان را قطعی کرده است.
ابهامات پرونده برطرف نشد
بعد از آشکار شدن تخلف ورمی کمپوست، مسوولان جهاد کشاورزی ملارد و کرج اعلام کردند که تخلف این شرکت باید از طریق مراجع قانونی پیگیری شود و ارتباطی به وزارت جهاد کشاورزی ندارد. اما نکته اینجا بود که چرا این شرکت مجوز خود را از جهاد کشاورزی ملارد اخذ کرده ، اما تاسیس و شروع کار آن در کرج بود؟ ما برای پیگیری این موضوع و اینکه پرونده این شرکت در چه مرحله‌ ای قرار دارد با جهاد‌ کشاورزی تهران و کرج تماس گرفتیم ، اما این دو سازمان از هر‌گونه پاسخگویی اجتناب کردند . مسوول روابط عمومی جهاد کشاورزی کرج می‌گوید : چون مجوز این شرکت توسط جهاد کشاورزی ملارد صادر شده ، بنابراین جهاد کشاورزی کرج مسوولیتی در قبال آن ندارد و نمی‌تواند در این خصوص اظهارنظر کند و باید موضوع را از طریق جهاد کشاورزی ملارد یا استان تهران پیگیری کرد . اما مسوول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز تاکید دارد : چون پرونده تشکیل و به دادگاه ارسال شده ، بنابراین این سازمان نمی‌تواند در این خصوص جوابگو باشد و مسوولان از هر‌گونه اظهارنظری در مورد ورمی کمپوست منع شده‌اند. برای پیگیری موضوع با محمد علی شاکری ، رییس جهاد کشاورزی ملارد گفت‌ و گو کردیم. او در خصوص پرونده تخلف ورمی کمپوست می‌گوید: پرونده این تخلف به دادستانی تهران منتقل شده و حتی دادستانی ملارد نیز اکنون نمی‌تواند در این مورد اظهارنظری داشته باشد. شاکری در مورد چگونگی اعطای مجوز برای تاسیس شرکت … به « ا. ش.» می‌گوید: مراحل اخذ مجوز کاملا به‌ صورت قانونی طی شده و هیچ منعی برای آن نبود و اخذ مجوز روال عادی خود را طی کرده است. در مورد اینکه چرا شرکت به‌ جای ملارد در کرج تاسیس شده است رییس جهاد کشاورزی ملارد می‌گوید: از این موضوع بی‌اطلاع بودیم اما پس از آنکه مطلع شدیم بارها به شرکت ورمی کمپوست اخطار دادیم ! اما مشخص نیست چرا با وجود این تخلف فعالیت شرکت حدود سه سال ادامه داشته ، مدیر آن بارها به عنوان کار‌آفرین نمونه معرفی شده و حتی در شهرهای دیگر نیز شعبه دایر کرده بود.
با اینکه شاکری می‌گوید چند ماه قبل از بازداشت «الف. ش» مجوز شرکت باطل شده بود ، اما با این وجود فعالیت شرکت همچنان ادامه داشته و مردم از اخطارهایی که به این شرکت داده شده بی‌اطلاع بودند . شاکری تاکید دارد که جهاد کشاورزی بر امور شرکت کاملا نظارت می‌کرد ، اما نظارت بر کار آن در شهرهای دیگر بر عهده جهاد کشاورزی ملارد نبود. نکته جالب در صحبت رییس جهاد کشاورزی کرج ادامه فعالیت ورمی کمپوست است ، اما نه با حضور هیات‌ مدیره سابق . به گفته شاکری این شرکت همچنان فعال است و تولید کود آلی در آن ادامه دارد.
دادستانی تهران مسوول رسیدگی به شکایات
پرونده شرکت ورمی کمپوست به دلیل اختلاف‌ نظر دادستان کرج و دادستان ملارد با دستور دادستان کل کشور، برای رسیدگی به تهران ارجاع شد. بر اساس آنچه اعلام شده این پرونده در دادستانی تهران تحت رسیدگی است. متهمان این پرونده «الف. ش»، مدیرعامل شرکت ورمی کمپوست، برادر او و همچنین برخی اعضای هیات‌ مدیره شرکت هستند. از آنجا که پرونده شرکت … در تهران و استان‌های دیگر شاکی دارد ، دیوان عالی کشور موافقت کرده که پرونده در تهران رسیدگی شود . پرونده شرکت … شاکیان زیادی دارد و متهمان آن در بازداشت به‌ سر می‌برند.
مجلس پیگیر تخلف ورمی کمپوست
مالباختگان ورمی کمپوست برای پیگیری شکایت خود بارها به نمایندگان مجلس مراجعه کرده‌اند و خواستار پیگیری موضوع از سوی نمایندگان شده‌اند. غلامرضا نوری غزلجه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه تخلف شرکت ورمی کمپوست آشکار است، از پیگیری این تخلف توسط مجلس خبر می‌دهد.
به گفته این عضو کمیسیون کشاورزی ، «مجلس اواخر سال گذشته از دولت و مسوولان وزارت جهاد‌ کشاورزی درخواست کرد تا اطلاعات دقیق و کاملی از آنچه در شرکت ورمی کمپوست رخ داده ، در اختیار مجلس بگذارند چون اطلاعات کاملی از چگونگی تخلف انجام شده، نداشتیم. همچنین چند نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی برای پیگیری این پرونده مشخص شده‌اند و گزارش مجلس از روند پیگیری پرونده و شکایت شاکیان به زودی منتشر می‌شود.»
ـ ـ
برگرفته از روزنامه اعتماد