به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۳۱، ۱۳۹۳

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد :

تعداد آوارگان در سال ۲۰۱۳ از ۵۰ میلیون نفر عبور کرد

کودکان پناهنده افغانستانی در پاکستان
    آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز جمعه، ۳۰ خرداد اعلام کرد، شمار کسانی که در 
سال ۲۰۱۳ به خاطر جنگ و شرایط بحرانی سرزمین خود آواره شده‌اند برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم از ۵۰ میلیون نفر فراتر رفته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمار این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد که تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی، حدود ۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به اجبار خانه و زادگاه خود را ترک کرده‌اند که این رقم به نسبت سال گذشته آن ۶ میلیون افزایش یافته است.  
در این میان آن‌چه موجب افزایش قابل ملاحظه تعداد آوارگان و پناهندگان شده، جنگ داخلی سوریه است به طوری که از آغاز این جنگ در سال ۲۰۱۱ تاکنون حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سوریه گریخته‌اند و ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز در داخل کشور خود آواره شده‌اند.
این گزارش همچنین به بحران در جمهوری آفریقای مرکزی و سودان جنوبی اشاره دارد که موجی از آوارگی مردم را به دنبال داشته است.
آنتونیو گوترس، رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، می‌گوید: «ما هزینه‌های ادامه جنگ‌ها و ناتوانی در جلوگیری از وقوع جنگ یا حل و فصل آن را می‌بینیم. امروز صلح به طرز خطرناکی نایاب شده است. کمک‌های بشردوستانه می‌تواند تسکین‌دهنده باشد، اما مسئله حیاتی این میان راه‌حل‌های سیاسی است. در غیر این صورت، نبرد‌های فزاینده و رنج عمومی حاصل از آن که در این آمارها نیز بازتاب یافته است، ادامه خواهد یافت.»
در گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد سه گروه آوارگان از یکدیگر مجزا شده‌اند که عبارتند از پناهندگان، پناهجویان و کسانی که در کشور خود آواره شده‌اند.

بر این اساس تعداد پناهندگان در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده که از سال ۲۰۰۱ تاکنون سابقه نداشته است. بیشترین این تعداد نیز از کشورهای افغانستان، سوریه و سومالی بوده‌اند که بیش از نیمی از پناهندگان در جهان را شامل می‌شوند.


در این میان ایران، پاکستان و لبنان، میزبان بیشترین این پناهنده‌ها در سطح جهان هستند.


اما تعداد کسانی که در سال ۲۰۱۳ درخواست پناهندگی داده‌اند، حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است که اکثریت آنها خواهان زندگی در کشورهای توسعه‌یافته هستند.


و در نهایت، این گزارش تعداد کسانی را که در کشور خود آواره شده‌اند، ۳۳ میلیون و ۳۰۰  زار
نفر عنوان می‌کند
رادیو فردا