به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۲۱، ۱۳۹۳

شورشیان دومین شهر بزرگ عراق را تصرف کردند

موصل در دست پیکارجویان افراطی سنی در عراق
پیکارجویان افراطی سنی در عراق، روز سه شنبه کنترل موصل دومین شهر بزرگ آن کشور را در دست گرفتند.
این واقعه شکست خیره کننده ای برای دولت شیعه بغداد تلقی شده است و یک فرمانده نظامی عراق سقوط موصل، در ۳۵۰ کیلومتری شمال بغداد ، را «شکستی کامل برای نیروهای امنیتی» نامید.
یک مقام دولت عراق گفت موصل اینک زیر کنترل ستیزه گران قرار دارد.
نوری المالکی نخست وزیر عراق با بیان این که کشور مرحله دشواری را می گذراند، از پارلمان خواست جلسه ای فوری برای اعلام وضعیت فوق العاده در عراق برگزار کند.
شورشیان ساختمان های دولتی در موصل، پایگاه های نظامی و تاسیسات دیگر را  تصرف کردند، و صدها زندانی را ، که اکثر آنها شورشیان القاعده هستند، آزاد کردند.
مهاجمان به آر پی جی و آتشبارهای هوایی مسلح بودند. سربازان عراقی در حالی که عقب نشینی می کردند، انبارهای سوخت و مهمات را آتش زدند تا شورشیان نتوانند از آنها استفاده کنند.
تصرف موصل، جدیدترین ضربه ای است که به تلاش های دولت مالکی برای مهار اقدامات «امارت اسلامی عراق و شام»، وابسته به القاعده، وارد می آید. این گروه در اوایل سال جاری نیز کنترل یک شهر دیگر عراق، فلوجه، را به دست گرفت و نیروهای دولتی هنوز موفق به بازپس گرفتن آن نشده اند.
در غرب موصل، شورشیان بر بخش هایی از شرق سوریه در جنگ علیه بشار اسد مسلط شده اند. آنها می خواهند یک حکومت اسلامی در مناطقی در شرق سوریه و غرب عراق که در کنترل دارند، تاسیس کنند.
صدای آمریکا