به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۲۱، ۱۳۹۳

بازداشت جمعی در اعتراض به خشک‌شدن دریاچه ارومیه

بازداشت شماری از فعالان محیط زیست در تبریز و ارومیه 
 تاکنون نام اکبر ابول‌زاده و نیما عباس‌پور از بین بازداشت‌شدگان مشخص شده است.
اویان‌نیوز نوشت بامداد چهارشنبه ۲۱ خردادماه، هفت تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات تبریز از بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی آزاد شدند. تنها نام سجاد خلیل‌نژاد از بین آزادشدگان مشخص شده است.
عصر روز سه‌شنبه ۲۰ خردادماه شماری از شهروندان و فعالان آذربایجانی در اعتراض به «بی‌توجهی مسئولان به خشک‌شدن دریاچه اورمیه» در میدان آبرسان تبریز تجمع اعتراضی برگزار کردند.
همچنین گزارش شده است در شهر ارومیه نیز فضای امنیتی حاکم بوده است. در این شهر نیز «توحید مقنی، نیما حسنی، محمد محمدی، عطا کریمی، میلاد مختاری، روح‌الله مظاهری‌پور، امیر ابراهیم‌لو، یاسین حاجی‌زاده، احسان بدرمیلان، یاسر اکبری و مصطفی هاشمی» بازداشت شده‌اند.
در روزهای اخیر برخی از فعالان مدنی و محیط زیستی آذربایجانی اعلام کرده بودند که در پی عدم تحقق وعده‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در ارتباط با دریاچه اورمیه، در روز ۲۰خرداد قصد دارند تجمع اعتراضی در شهرهای مختلف آذربایجان برگزار کنند.
در حال حاضر روند خشک شدن دریاچه ارومیه شتاب بیشتری گرفته است، به‌طوری که بیش از ۹۳درصد آب آن خشک شده و تنها هفتدرصد از این تالاب بین‌المللی باقی مانده است.
تجمع فعالان محیط زیست در تبریز
تجمع فعالان محیط زیست در تبریز
در صورت خشکی کامل دریاچه ارومیه، دست کم پنج میلیون نفر مستقیماً تحت تأثیرات منفی آن قرار می‌گیرند، در حالی که جمعیتی که غیرمستقیم و در استان‌های دیگر، آسیب خواهند دید، بسیار بیشتر از این تعداد خواهد بود.
توفان نمک در استان‌های همجوار و بیابانی شدن آن مناطق، افزایش پدیده‌ شن و ماسه‌های روان، شیوع انواع بیماری‌ها، تولید کانون‌های ریزگرد، خروج حیات وحش از منطقه و همچنین غیرقابل استفاده شدن پوشش گیاهی برای گونه‌های جانوری از تأثیرات خشک شدن دریاچه بر اقلیم مناطق اطراف است.
با بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه و روند رو به نابودی آن، دولت ایران با تأخیری چند ساله اقدام به تشکیل ستادی با نام «ستاد احیاء دریاچه ارومیه» کرده است.
با این‌ حال بسیاری از منتقدان و کارشناسان بخش آب و محیط زیست، بی‌توجهی دولت به مدیریت آب در استان‌های شمال غربی ایران در طول چندین سال را دلیل اصلی بحران دریاچه ارومیه می‌دانند.
پروژه‌های بزرگ سدسازی دولت و همچنین عدم نظارت دقیق بر بخش کشاورزی و بیرون کشیدن بخش عمده ذخایر آب‌های زیرزمینی توسط چاه‌های مجاز و غیر‌مجاز، این تالاب بین‌المللی را با خطر مرگ و نابودی روبه‌رو کرده است.
خشکی دریاچه ارومیه از اواخر دهه ۱۳۷۰خورشیدی آغاز شد و در دهه ۱۳۸۰و به‌ویژه در پنج سال گذشته به اوج خود رسید.
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران روز دوشنبه ۱۵اردیبهشت‌ماه، با اشاره به بحران دریاچه ارومیه گفت اگر منابع آب موجود به درستی مدیریت شود می‌توان در یک بازه زمانی منطقی، دریاچه ارومیه را احیا کرد.