به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۲۳، ۱۳۹۳

نگراني بين‌المللي از پيشروي «داعش» در عراق

زخم داعش بر پيكر عراق



يپیشروی گروه تروريستي دولت اسلامي عراق و شام موسوم به داعش در عراق، رعب و وحشت زيادي در ميان ناظران بين‌المللي ايجاد كرده است. هر لحظه خبري جديد از پيشروي داعش در عراق منتشر مي‌شود. داعش يك گروه راديكال منشعب از شبكه القاعده است. اين گروه هدف خود را استقرار حكومت اسلامي و جاري كردن احكام شرع در عراق و منطقه شام - شامل سوريه - اعلام كرده است هر چند قبلا اين هدف روياپردازي به نظر مي‌رسيد، با اين حال اكنون اين نگراني وجود دارد كه داعش به هدف خود نزديك شده باشد.

پيشروي داعش

گفته مي‌شود نيروهاي سياهپوش داعش پس از تصرف شهر موصل به پيشروي خود در استان‌هاي سني‌نشين عراق ادامه مي‌دهند. بنا به گفته منابع محلي، ستيزه‌جويان داعش موفق شده‌اند كه به شهرهاي مختلف از جمله «بيجي»، «سنيجه» و «سليمان‌بك» در استان صلاح‌الدين نيز نفوذ كنند. بيجي از شهرهاي نفت‌خيز عراق است. اين در حالي است كه به گفته مسوولان محلي نيروهاي نظامي عراقي در موصل شكست سختي را متحمل شده‌اند. موصل دومين شهر بزرگ عراق به شمار مي‌آيد و در استان نينوا قرار دارد. ستيزه‌جويان داعش پس از تصرف زندان شهر موصل بيش از ???? زنداني را آزاد كرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، همچنان درگيري در استان كركوك بين نيروهاي داعش و ارتش عراق جريان دارد. خبرگزاري فرانسه به نقل از يكي از افراد پليس عراق گفته كه نيروهاي داعش چهار منطقه حويجه، زاب، رياض و عباسي در غرب كركوك را تصرف كرده‌اند اما هنوز مقام‌هاي دولت عراق واكنشي در اين باره نداشته‌اند. نوري مالكي، نخست‌وزير عراق از پارلمان خواسته است كه وضعيت فوق‌العاده اعلام كند و نچيروان بارزاني، نخست‌وزير اقليم كردستان عراق هم در بيانيه‌يي خواهان كمك كميسارياي عالي سازمان ملل براي پناهندگان شده است چرا كه هزاران عراقي در شرق اين كشور مجبور به ترك خانه و كاشانه شده‌اند.

نظر كارشناسان

پس از تسلط داعش برسرزميني بزرگ در دو كشور عراق و سوريه، اكنون اين سوال مطرح شده است كه اين گروه تا چه حد در ادعاي خود براي ايجاد يك امارت دلخواه در سوريه و عراق پيش رفته است. بعضي از متخصصان تروريسم و از جمله چارلز ليستر از موسسه بروكينگز و پيتر نيومن مدعي هستند كه دولت عراق و شام موسوم به داعش واقعا به تشكيل يك «حكومت اسلامي» نزديك شده است. داعش اكنون بر يك پهنه سرزميني به اندازه يك كشور مسلط شده است كه از سمت شرق شهر حلب در سوريه تا فلوجه در غرب عراق را شامل مي‌شود و از روز گذشته به شهر موصل در بخش شمالي عراق نيز كشيده شده و احتمالا بزرگ‌تر هم خواهد شد. جاشوا كيتينگ تحليلگر تروريسم درباره چشم‌انداز تصرف عراق توسط داعش مي‌نويسد خشونت بي‌پايان داعش كه سر بريدن و قطع اعضاي بدن در مناطق تحت كنترل و به نام اجراي قوانين شريعت نمود عيني آن است باعث مخالفت مردم خواهد شد. چنانچه ديروز گروه داعش با ورود به كركوك پانزده نفر از نيروهاي امنيتي عراق را اعدام كرد. تحليلگران حل بحران كنوني را بدون وحدت گروه‌هاي سياسي و مذهبي عراق ممكن نمي‌دانند. برخي ناظران گفته‌اند با توجه به عملكرد ضعيف واحدهاي ارتش منظم عراق در برابر عمليات چريكي گروه داعش، يكي از راه‌هاي مقابله با اين گروه استفاده از نيروهاي كرد عراقي است. با توجه به چند دهه مبارزه چريكي كردهاي عراق عليه دولت مركزي كه تا سقوط صدام حسين در سال ???? ادامه داشت، آنان احتمالا از تجربه و تخصص قابل توجهي براي متوقف كردن نفرات داعش برخوردارند. برخي گزارش‌ها حاكي از آن است كه پيشمرگه‌هاي كرد براي جلوگيري از پيشروي نيروهاي داعش در منطقه كركوك، وارد عمليات شده‌اند.
آخرين خبر‌ها
اشغال كنسولگري تركيه |خبرگزاري فرانسه از ربوده شدن سركنسول تركيه در موصل به دست نيروهاي داعش خبر داد. دولت تركيه نيز تاييد كرده است كه كنسولگري اين كشور در موصل به اشغال نيروهاي داعش درآمده است.

سقوط تکريت| باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد: پس از موصل شهر تکريت عراق به تصرف کامل گروه تروريستي داعش درآمد.


آشنايي با «داعش»
تسنيم: تروريست‌هاي داعش كه نام دولت اسلامي عراق و شام را برخود گذاشته‌اند، مدعي تلاش براي تشكيل خلافت اسلامي و اجراي شريعت اسلامي هستند اما حرف و عمل آنها كاملا از هم فاصله دارد.دولت اسلامي عراق و شام كه اختصارا داعش خوانده مي‌شود، يك گروه تروريستي مسلح است كه انديشه و شيوه سلفي جهادي به زعم خود را انتخاب كرده است كه شباهت كاملي به انديشه‌هاي وهابي دارد . تشكيل دولت اسلامي عراق در 15 اكتبر 2006 در پي نشست چندين گروه مسلح اعلام شد كه در چارچوب معاهده موسوم به «حلف مطيبين»، ابوعمر بغدادي به عنوان سركرده اين گروه جديد انتخاب شد، اين گروه تروريستي پس از اعلام موجوديت، چندين عمليات مسلحانه در داخل عراق انجام داد. پس از هلاكت ابوعمر بغدادي در روز دوشنبه 19 آوريل 2010 ميلادي، ابوبكر بغدادي به عنوان سركرده جديد اين گروهك انتخاب شد. دوران سركردگي ابوعمر شاهد گسترش عمليات‌هاي تروريستي همزمان همانند حمله به بانك مركزي، وزارت دادگستري، يورش به زندان‌هاي ابوغريب و الحوت بود.

داعش در يك نگاه

تاريخچه فعاليت: از سال 2003 تاكنون

عقيده: سلفي جهادي

سركردگان:

ابو مصعب زرقاوي (2006-2004)

ابوحمزه المهاجر (2010-2006)

ابوعمر بغدادي (2010-2006)

ابوبكر بغدادي (2010 تاكنون)

امكانات نظامي داعش

گروه داعش در حال حاضر تعداد زيادي تانك، موشك و خودروهاي زرهي و انواع سلاح در اختيار دارد كه از حاميان خود به ويژه عربستان و قطر دريافت كرده است.

مقرهاي اصلي

موصل و فلوجه در عراق

استان رقه در سوريه

منطقه عملياتي: سوريه و عراق

تعداد نيروها: 15 هزار تروريست

مخالفان: ارتش آزاد سوريه و جبهه النصره

قوانين داعش

شهر رقه در سوريه از جمله مناطق تحت اشغال گروه تكفيري داعش است كه مردم مجبورند محدوديت‌هاي زيادي از جمله موارد زير را تحمل كنند.

1-‌ پوشيدن شلوار جين (براي زنان)

2-‌ پوشيدن شلوار جين توسط مردان كمر باريك

3-‌ كوتاه كردن مو

4-‌ نمايش لباس‌هاي زنانه در ويترين

5-‌ كار كردن مردان در فروشگاه لباس زنانه

6- ورود مردان به مغازه‌هاي لباس خياطي زنانه

7-‌ تبليغ آرايشگاه‌هاي زنانه

8-‌ مراجعه زنان به پزشك مرد

9-‌ شانه كردن موي سر و صورت (براي مردان)

10-‌ كشيدن سيگار و قليان

11-‌ نشستن زنان روي صندلي

اعتماد