به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۰۱، ۱۳۹۳

ایران چگونه می‌تواند به مرحله بعد صعود کند؟

ایران هنوز شانس زیادی برای صعود به مرحله حذفی جام جهانی ۲۰۱۴ دارد
گل لیونل مسی در اولین دقیقه از وقت‌های تلف شده نیمه دوم، رویای ایران را برای کسب امتیاز از آرژانتین مدعی بر باد داد اما شانس صعود تیم ملی برای حضور در مرحله حذفی هنوز از بین نرفته است.

طبق قوانین فیفا برای بازی‌های جام جهانی، ملاک رده‌بندی تیم‌ها در جدول گروه‌ها، نخست، شمار امتیازات هر یک از چهار تیم است. در صورتی که امتیازات برابر باشد، تفاضل گل جایگاه تیم‌های هم امتیاز را مشخص می‌کند اما اگر تفاضل گل آنها هم برابر باشد، گل‌های زده بیشتر است که مشخص می‌کند کدام تیم بالاتر می‌ایستد.
در صورتی که دو تیم در هر سه مورد با یکدیگر برابر باشند آن وقت این نتیجه بازی رودرروی دو تیم است که حکم برتری یکی از آنها بر دیگری را صادر می‌کند اما اگر دو تیم هم در بازی رودر رو مساوی کرده باشند، آن زمان کمیته سازماندهی فیفا با قرعه کشی برنده را مشخص می‌کند.
با در نظر گرفتن این شرایط ایران با شکست بوسنی و هرزگوین در بازی آخر خود در مرحله گروهی می‌تواند صعود کند به شرط آنکه آرژانتین نیجریه را شکست دهد.
تنها در شرایطی قرعه‌کشی سرنوشت ایران را برای حضور در مرحله بعد مشخص خواهد کرد که هم این تیم و هم آرژانتین آخرین بازی خود را در مرحله گروهی با نتیجه یک بر صفر ببرند.
در واقع اگر ایران یک بر صفر بوسنی را ببرد و آرژانتین هم با همین نتیجه نیجریه را شکست دهد، آنگاه ایران و نیجریه ۴ امتیازی و از همه لحاظ در جدول مساوی و برابر می‌شوند و برای تعیین تیم صعود کننده باید قرعه‌کشی انجام شود.
اگر آرژانتین بتواند با بیش از یک گل اختلاف عقاب‌ها را شکست دهد یا ایران با دو گل اختلاف بوسنی را مغلوب کند این شاگردان کی‌روش خواهند بود که برای اولین بار حضور در مرحله حذفی جام جهانی را تجربه خواهند کرد. ایران در شرایطی به مصاف بوسنی می‌رود که این تیم از صعود قطع امید کرده و ممکن است انگیزه زیادی برای جنگیدن نشان ندهد، هرچند این موضوع در مورد آرژانتین هم که از بابت صعود مطمئن شده است صدق می‌کند.