به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۲۶، ۱۳۹۳

امروز نخستین بازی تیم ملی فوتبال ایران برابر نیجریه در برزیل

چشم مردم ایران به برزیل دوخته شده است
به روز موعود نزدیک میشویم، به روزی که چشم مردم ایران به برزیل دوخته خواهد شد، به شهر کوریتیبا، به ورزشگاه بایکسادا، به عقربه‌های ساعت که برسد به 11:30 شب یا همان 23:30، به دوشنبه شب، به 26 خرداد، به شب جهانی شدن.

حالا یک ایران است و 11 بازیکن که می‌روند به جنگ عقاب‌ها، به جنگ برای کسب امتیاز و یک شروع خوب در جام جهانی. نیجریه اگر عقاب سیاه است، ما هم ایران هستیم و افتخار پارس، 11 مرد دلاور، 11 سرباز با مربی جاه طلبی که می‌خواهد 270 دقیقه (شاید هم بیشتر) مردانش را در جام جهانی هدایت کند.
حالا چشم 70 میلیون ایرانی به برزیل است، به ساق‌ بازیکنانی که می‌خواهند گام اول در جام بیستم را برابر نیجریه محکم بردارند. 
تیم ملی فوتبال ایران با همه مشکلاتش، با همه فرازونشیب‌هایش، با همه درگیری‌هایش با باشگاه‌ها و با همه مصائبش حالا به بزرگترین آوردگاه فوتبال جهان رسیده، به جایی که تنها 32 تیم جهان در آن حضور دارند. بازی نخست هم بازی سختی است، مثل همه مسابقات در تورنمنت‌های اینچنینی. 
بویژه اینکه یک تیم فیزیکی و با قدرت بدنی بالا حریف ملی‌پوشان ایران است. 

کی‌روش و شاگردانش که یک سال پیش در سئول کره‌جنوبی صعود خود به جام جهانی را رقم زدند، اکنون باید مزد تلاش‌شان را بگیرند. مزد صعود به این مسابقات قرار گرفتن برابر بهترین تیم‌های دنیاست و ملی‌پوشان به همراه کادرفنی می‌توانند نهایت لذت دنیا را ببرند. این موضوع را کی‌روش در یک سال پیش بارها تکرار کرده که باید در جام جهانی از قرار گرفتن برابر بهترین تیم‌های دنیا لذت ببریم. اکنون نخستین گام، دیدار با قهرمان قاره آفریقاست.
استفان کِشی هم که شاگردانش را به خوبی برای حضور در رقابت‌های جام جهانی آماده کرده است، وضعیتی مشابه با کارلوس کی‌روش دارد. او هم در طول سال بارها با فدراسیون فوتبال نیجریه به مشکل خورد و روند تیم ملی این کشور در یک سال پیش با حاشیه پیش می‌رفت. عقاب‌ها حالا باید اولین دیدار خود را در برزیل برابر ایران انجام دهند. دیداری که برای نخستین بار در تاریخ برگزار می‌شود. ایران با تصویر یوزپلنگ روی لباس‌هایش تیمی متمایز از 31 تیم دیگر جام جهانی است. حتا اگر این موضوع هم یوزهای ایرانی را در جام جهانی متمایز نکند، آنها برای ما با 31 تیم دیگر تفاوت زیادی دارند و امیدمان به کی‌روش و یوزپلنگ‌هایش است.
این چهارمین حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی است. بارها گفته شده و در ادامه هم شاید تکرار شود که پیروزی ما برابر تیم ملی آمریکا در جام جهانی 98 فرانسه بهترین نتیجه تیم ایران در جام‌های جهانی است. این بار می‌خواهیم بهترین نتیجه فقط یک پیروزی نباشد. پیروزی قرن به جای خود اما صعود به مرحله حذفی جام جهانی همه چیز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. همه منتظر این نتیجه هستند اما در گروهی که آرژانتین، بوسنی و نیجریه در آن حضور دارند، کمی سخت است.
ترکیب احتمالی تیم ایران برابر نیجریه 
کارلوس کی‌روش ترکیب خود را شناخته است. او در یک سال گذشته با یک ترکیب ثابت تیم ملی را روانه میدان کرده و تنها در چند پست ابهاماتی داشت. البته گفته می‌شود این ابهامات نیز در آخرین دیدار تدارکاتی برابر ترینیداد برطرف شد و تیم ملی به احتمال فراوان با همان ترکیب به مصاف نیجریه می‌رود. هر چند از اعضای کادر فنی شنیده می‌شود شاید تغییرات غیرمنتظره‌ای در ترکیب تیم ملی مشاهده شود؛ اما ترکیب احتمالی به این شکل است:
علیرضا حقیقی، سیدجلال حسینی، امیرحسین صادقی، پژمان منتظری، مهرداد پولادی، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، خسرو حیدری، احسان حاج‌صفی، اشکان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد.
مجله ورزشی