به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۰۳، ۱۳۹۳

افزایش دستگیری فعالان سیاسی و اجتماعی در روزهای اخیر

تعدادی از زندانیان در اعتصاب غذا هستند
حسن نایب هاشم، فعال مدافع حقوق بشر در اتریش که در حال حاضر برای شرکت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو به سر می‌برد به  رادیو فردا گفت: 

«در این اواخر میزان بازداشت‌ها و فشارهای اجتماعی افزایش پیدا کرده. هم کسانی که احیانا‌ً‌ از خارج کشور به ایران آمدند بازداشت می‌شوند و هم کسانی که در داخل کشور قبلا‌ً ممنوع الخروج بودند و بعدا‌ً منتفی شده مسئله ممنوع‌الخروجی ‌شان. دوباره پرونده‌شان در این رابطه به حرکت افتاده و دوباره ممنوع‌الخروج شده‌اند.
میزان احضارها افزایش پیدا کرده. با  اعتراضات معینی که هست مثل تجمع در برابر مزار خانم ندا آقا سلطان تعدادی را دستگیر کردند. زنانی که خواهان شرکت دراستادیوم ها بودند بازداشت شدند. در مورد مسئله بی‌حجابی ... به هر حال تعدادی از زندانیان در اعتصاب غذا هستند. اعتصاب‌ غذاهای چند ده روزه. بسیاری در پای اعدام هستند. به هر  حال دیده می‌شود که در هفته‌های اخیر این مسئله افزایش پیدا کرده.
شاهد این بودیم که به طور مشخص در شورای حقوق بشر نماینده کانادا بخش اعظم صحبتی که داشت در رابطه با ایران اختصاص داد و صحبت از این کرد که وضعیت حقوق بشر از زمان روی کار آمدن آقای روحانی بهبود چندانی نداشته است.»
 

در ادامه بازداشت معترضان و منتقدین به نظام جمهوری اسلامی سایت کلمه خبر از بازداشت حمید سید مهدوی اقدم نماینده تبریز در مجلس ششم داد. آقای اقدم که نماینده و وکیل تام الاختیار آیت‌الله بیات زنجانی در استان آذربایجان شرقی است روز پنجشنبه به دادسرا احضار و پس از حضور در دادسرا بازداشت و به زندان تبریز منتقل شده است.

از سوی دیگر سازمان عفو بین‌الملل خبر داد که حکم اعدام راضیه ابراهیمی که به خاصر قتل همسرش محکوم شناخته به اداره اجرای احکام ارسال شده است. عفو بین الملل با هشدار نسبت به این موضوع که امکان دارد حکم اعدام خانم ابراهیمی هر لحظه به اجرا درآید نوشت که وکیل مدافع او با اشاره به این که موکل او در سن هفده سالگی همسرش را به قتل رسانده است خواستار تجدید نظر در حکم موکل خود شده بود. اما این درخواست با مخالفت دیوان عالی کشور رو به رو شده است.

سایت خبری کلمه همچنین از احضار و بازداشت ریحانه طباطبایی روزنامه‌نگار و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی خبر داد. به نوشته کلمه این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب که روز شنبه برای تفهیم اتهام تبلیغ علیه نظام در یک پرونده جدید به شعبه دو دادسرای اوین احضار شده بود پس از تفهیم اتهام و بازجویی با قرار و ثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. اما پس از ارائه سند وثیقه به خانواده وی اعلام شد که در اجرای حکم دو سال پیش خود راهی بند زنان زندان اوین شده است.

در ادامه برخوردها با تعدادی از ایرانیان بازگشته به کشور پس از روی کار آمدن حسن روحانی روز پنجشنبه عبدالحسین هراتی در منزل مسکونی‌اش دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد. عبدالحسین هراتی چندی پیش و به دنبال بازگشت به ایران به عنوان سرپرست اداره کل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مهدی امامی ناصری مدیرمسئول روزنامه لغو امتیاز شده مغرب هم بازداشت شده است. خبرگزاری کار ایران به نقل از هادی امامی ناصری برادر مهدی امامی ناصری نوشت که این روزنامه‌نگار پانزدهم خردادماه پس از تعقیب خودرواش توسط دو خودروی دیگر در جاده مشهد به کلات به طرز مشکوکی ناپدید شده است. مهدی امامی ناصری به ایلنا گفته است که پس از پی‌گیری‌هایش کارآگاهان پلیس آگاهی تهران به او گفته‌اند که برادرش در اختیار نیروهای امنیتی است.

از سوی دیگر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا روز شنبه به نقل ماشاءالله شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار، نوشت که وی روز شنبه دو احضاریه دریافت کرده است. بر پایه یک احضاریه آقای شمس الواعظین موظف شده است روز دوشنبه خود را به دادسرا معرفی کند. در احضاریه دوم که به گفته آقای شمس الواعظین مشخص نیست از سوی چه نهادی صادر شده است، ممنوع الخروج بودن آقای شمس الواعظین به وی اعلام شده است.
فریدون زرنگار ، رادیو فردا