به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۲۴، ۱۳۹۳

ابراز آمادگی تلویحی حسن روحانی برای همکاری با آمریکا در بحران عراق


 اگر آمریکا حمله هوایی کند
رئیس‌جمهوری ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی تلویحا گفته است ایران در صورت درخواست عراق برای حل بحران داعش، همکاری با آمریکا را در نظر خواهد گرفت.
حسن روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا برای مبارزه با داعش اظهار کرده است:
"آمریکایی‌ها هم ممکن است بخواهند اقداماتی انجام دهند، من از طرح آنها بی‌خبرم اما آنچه امروز برای ما مهم است، خواست ملت و دولت عراق است؛ بنابراین اگر کمکی از دست ما برآید، آمادگی داریم."
او در پاسخ به سوال مشابه دیگری گفته تا کنون جز دولت و ملت عراق کس دیگری علیه داعش وارد عمل نشده اما "هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد."
شب گذشته، رویترز به نقل از یک مقام ایرانی گزارش داد مسئولان  ایرانی ایده همکاری ایران و آمریکا در مورد بحران
عراق را به بحث گذاشته‌اند. آمریکا در واکنش گفته در حال بررسی موضوع است و هنوز تصمیمی در این رابطه 
نگرفته است.
از آقای روحانی درباره ارسال پیام توسط یک کشیش آمریکایی پرسیده شد که او پاسخ داد اگر قرار باشد پیامی بین او و رئیس‌جمهوری آمریکا رد و بدل شود، دو طرف به هم نامه می‌نویسند.
او گفته قبلا با آقای اوباما نامه‌نگاری کرده و راه‌های ارتباطی "رسمی و غیررسمی" زیادی وجود دارد.

اگر آمریکا حمله هوایی کند

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در تازه‌ترین سخنرانی خود گفته است کاخ سفید برای تعیین چگونگی همکاری و کمک به بغداد در جنگ علیه پیکارجویان، به چند روز وقت نیاز دارد.
در همین حال دولت آمریکا اعلام کرده قصد ندارد در عراق عملیات زمینی داشته باشد و در صورت حمله، فقط عملیات هوایی خواهد داشت.
رئیس‌جمهوری ایران در طول مصاحبه چندبار تاکید کرد که ملت و دولت عراق خود می‌توانند با داعش مبارزه کنند.
او در عین حال از کشورهای منطقه و کشورهای غربی به خاطر "ارسال سلاح به گروه های تروریستی"
 و کوچ دادن آنها به سوی عراق انتقاد کرد و گفت: "ما از یک سال پیش اخطار می دادیم که این تروریست‌ها خطرناک هستند. اما کشورهای بزرگ یا همکاران آنها برای تروریست‌ها سلاح می‌فرستادند. [برای مثال] یک مقام آمریکایی گفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری سوریه برای تروریست‌ها سلاح‌های مرگبار می‌فرستند. اگر چنین حرفی درست باشد جای تاسف دارد."
رئیس‌جمهوری ایران همچنین درباره پیشروی داعش به سمت مرزهای غربی ایران گفته نیروهای نظامی ایران از تمامیت ارضی کشور دفاع خواهند کرد.
بعضی منابع گزارش داده‌اند قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در بغداد دیده شده است؛ هرچند ایران فعالیت نظامی نیروهایش را در عراق تکذیب می‌کند.
ایران حامی دولت مرکزی شیعه در عراق است که در حال جنگ با نیروهای سنی داعش است. گروه داعش مناطق وسیعی از شمال و غرب عراق را تصرف کرده و در حال پیش‌روی به سمت بغداد، پایتخت عراق است.
بی بی سی