به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۲۳، ۱۳۹۳

نیکی کریمی رئیس داوران جایزه بین‌الملل جشنواره ادینبورگ شد

کریمی سابقه داوری جشنواره‌های سینمایی 
از جمله کن، برلین و کارلووی واری را دارد.
بازیگر و کارگردان سینمای ایران در شصت و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ادینبورگ در اسکاتلند ریاست داوران بخش جایزه بین‌الملل را به عهده دارد.

برگزارکنندگان جشنواره فیلم ادینبورگ که یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای سینمایی دنیاست، سه‌شنبه اسامی داوران پنج بخش مسابقه این دوره جشنواره را اعلام کردند.
نیکی کریمی بازیگر، نویسنده، کارگردان و عکاس ایرانی، رئیس داوران بخش جایزه بین‌الملل است. این بخش با هدف شناسایی و تقدیر از استعدادهای فیلمسازی خارج از بریتانیا که به گفته برگزارکنندگان جشنواره، آثارشان خلاق و نوآورانه است و نیاز به توجه بیشتر دارد، راه‌اندازی شده است. برنده جایزه بهترین فیلم بلند داستانی بخش مسابقه بین‌الملل جایزه‌ای نقدی به ارزش ۱۰ هزار پوند دریافت می‌کند.
مایکل فیتس‌جرالد تهیه‌کننده و مارک رابینوویتس خبرنگار دیگر داوران بخش جایزه بین‌الملل این دوره جشنواره فیلم ادینبورگ هستند که ۱۸ تا ۲۹ ژوئن (۲۸ خرداد تا ۸ تیر) برگزار می‌شود.
برگزارکنندگان جشنواره ادینبورگ همچنین اسامی داوران جایزه مایکل پاول، بخش مسابقه فیلم مستند، بخش مسابقه فیلم کوتاه و بخش منتقدان دانشجو را اعلام کرده‌اند.
جایزه مایکل پاول که برای تقدیر از فیلم‌های بلند داستانی سینمای بریتانیا در نظر گرفته شده، سال ۱۹۹۳ راه‌اندازی شد و نام آن نوعی ادای احترام به مایکل پاول فیلمساز مطرح بریتانیایی است.
انتظار می‌رود ۱۵۶ فیلم از ۴۷ کشور در جشنواره ادینبورگ ۲۰۱۴ به نمایش درآیند که در میان آن‌ها ۱۱ فیلم اولین بار در دنیا در این جشنواره روی پرده می‌روند. جشنواره فیلم ادینبورگ سال ۱۹۴۷ راه‌اندازی شد و به لحاظ برپایی مستمر، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیاست.
به گزارش خبرآنلاین، کریمی سابقه داوری در تعدادی از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی از جمله کن، برلین و کارلووی واری را دارد.