به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۰۳، ۱۳۹۳

دیده‌بان حقوق بشر:

داعش کودکان را به عملیات انتحاری می‌گمارد  
به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر، گروه‌های شورشی در جنگ داخلی سوریه کودکان و نوجوانان را به عملیات انتحاری و رزمی می‌گمارند. این گروه‌ها با فراهم آوردن امکاناتی چون آموزش برای کودکان و نوجوانان آنان را جذب می‌کنند.


در گزارشی که سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه (۲۳ ژوئن / ۲ تیر) منتشر کرده، آمده است که چندین گروه، از جمله سازمان اسلام‌گرای افراطی "دولت اسلامی عراق و شام" (داعش)، به کودکان و نوجوانان آموزش اسلحه می‌دهند.
 طبق این گزارش، برخی از افرادی که در صف این سازمان‌ها وارد رزم می‌شوند، تنها ۱۴ سال دارند.
مطابق معاهدات دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) به کار گماردن افراد زیر ۱۵ سال در درگیری‌های نظامی جنایت جنگی به شمار می‌آید.
شیوه سربازگیری و تربیت کودکان در سازمان‌های نظامی مشابه یکدیگر است. در بسیاری از مناطق فقرزده دنیا کافی است که کودکان را به طور منظم سیر کرد تا آنها هر دستوری را بپذیرند.
یک نوجوان ۱۶ ساله اهل شهر درعا به دیده‌بان حقوق بشر گفته است که "جبهه النصره" (سازمان نزدیک به القاعده) او را به سربازی گرفته و در برابر، او اجازه داشته در یک مسجد درس بخواند.
آموزش نظامی نیز جزو درس‌های این نوجوان بوده است. از نوجوانان خواسته می‌شده در عملیات انتحاری شرکت کنند.

به گفته این نوجوان ۱۶ ساله، گاه فرماندهان به نوجوانی می‌گفته‌اند که "الله" او را برگزیده است و گاه نیز خود نوجوانان داوطلب شرکت در عملیات انتحاری می‌شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر گزارش خود را بر پایه اطلاعات داده شده توسط ۲۵ نوجوان تنظیم کرده است.
خبرگزاری رویترز می‌نویسد که نتوانسته است اطلاعات این گزارش را به کمک منابع مستقل بررسی کند.
در این گزارش آمده است که این تنها ‌‌‌‌"داعش" نیست که کودکان و نوجوانان را در سوریه به عملیات انتحاری می‌گمارد، بلکه "ارتش آزاد سوریه" که مورد حمایت غرب است، "جبهه النصره" که نزدیک به القاعده است و همچنین "جبهه اسلامی سوریه" و نیروهای امنیتی در مناطق کردنشین نیز از کودکان و نوجوانان استفاده می‌کنند.
پریانکا موتاپارتی، کارشناس دیده‌بان حقوق بشر، تصریح کرد:
«هول و هراسی که کشمکش مسلحانه در سوریه ایجاد می‌کند با فرستادن کودکان به جبهه‌ها فزونی می‌گیرد.»
دویچه وله