به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۰۸، ۱۳۹۳

پرواز پهپادهای آمریکایی در عراق آغاز شد

«داعش» در منگنه
ایران، آمریکا؛ خیلی دور، خیلی نزدیک. این بار عراق، موضوع مشترک است؛ آن‌هم تکفیری‌های «داعش» اما هریک، به‌تنهایی و البته مشروط به درخواست کشور میزبان؛ عراق. پس از فعال‌شدن تکفیری‌های «داعش» در عراق و اشغال برخی شهرهای این کشور، بحران عراق سوژه‌ای شد تا رسانه‌ها از احتمال همکاری ایران و آمریکا با یکدیگر در این زمینه سخن بگویند؛ احتمالاتی که در حد گمانه‌زنی رسانه‌‌ای باقی نماند و مسوولان تهران و واشنگتن را نیز به اعلام موضع وادار کرد.

از یک‌سو؛ رییس‌جمهوری ایران درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا در یک نشست خبری گفت:
«آمریکا در این زمینه (مقابله با تکفیری‌های «داعش») هنوز اقدامی نکرده است. هرگاه آمریکا علیه تکفیری‌های «داعش» اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد.»

از سوی دیگر، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا هم از آمادگی کشورش برای مذاکره با ایران درباره عراق خبر داد و گزینه همکاری نظامی با ایران برای مبارزه با تروریست‌های «داعش» را غیرممکن ندانست. پس از این سخنان بود که «حسین امیرعبداللهیان» معاون‌ عربی‌آفریقای وزارت خارجه هرگونه گفت‌وگو با آمریکا درباره عراق را رد کرده و بر بی‌نیازی ایران برای همکاری با آمریکا در این خصوص تاکید کرد؛ پس از این اظهارات، احتمال همکاری‌های ایران و آمریکا کاهش یافت؛ اما کمک و همکاری هریک به‌تنهایی با عراق همچنان به قوت خود باقی ماند.

در هرکدام از پایتخت‌ها از احتمال کمک به بغداد صحبت می‌شد. اما از آنجا که این گروه تروریستی و خشن، گویا، گزینه‌ای غیراز گزینه آمیخته به خشونت را نمی‌طلبد؛ روز گذشته پنتاگون اعلام کرد که پهپادهای مسلح آمریکایی به درخواست بغداد در آسمان عراق شروع به پرواز کرده‌اند.

از طرفی سردار جزایری از مقام‌های ارشد نظامی ایران از ارایه هرگونه کمک به عراق در صورت درخواست خبر داد؛ کمک‌هایی که به گفته او حتی می‌تواند شامل پهپادهای ایرانی نیز باشد. به این ترتیب؛ ایران و آمریکا در جاده‌ای مشترک و ناخواسته برای مقابله با تروریست‌های «داعش» همسفر شده‌اند؛ هرچند این همسفری، از سر اجبار است، اما باید یکدیگر را تحمل کنند تا به نقطه هدف که ازبین‌بردن گروه تروریسی «داعش» و خطر پیشروی‌اش است، برسند. در این میان، دیروز رییس ستادمشترک نیروهای مسلح آمریکا، در حالی که همکاری احتمالی با ایران را در نقطه‌ای غیرممکن و محال ندانست، اما دوباره تاکید کرد «راه درازی» برای تحقق چنین رخدادی در پیش خواهد بود.
شرق