به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۲۳، ۱۳۹۳

آمریکا پاسخ به پیشروی داعش در عراق را بررسی می‌کند

باراک اوباما گفت تمام گزینه ها را بررسی می کند.
در حالی که ستیزه گران اسلامی سرزمین های بیشتری را در عراق تصرف می کنند، آمریکا به بررسی پاسخ خود به پیشروی آنها پرداخته است. نماینده آیت الله سیستانی عراقی ها را ترغیب کرده است از کشور دفاع کنند. ایران آمادگی خود را برای مقابله با تهدید حملات برق آسای داعش ابراز داشته است.

باراک اوباما روز پنجشنبه گفت در تصمیم گیری در باره پاسخی که  لازم است به  بحران عراق داده شود، تمام گزینه ها را بررسی می کند. او گفت مهم است جهادگران در عراق یا سوریه جای پایی به دست نیاورند.


مردان مسلح  گروه دولت اسلامی در عراق و شام – داعش – روز پنجشنبه شهرهای  جلولا و سعادیه در استان دیاله را تصرف کردند.  آنها تاکنون اکثر شمال عراق را  تسخیر کرده اند و اینک بسوی بغداد در حرکت هستند.

اسوشیتدپرس در گزارشی می گوید شورشیان ، به رهبری رزمندگان دولت اسلامی در عراق و شام، در حالی پیشرف می کنند که دولت شیعه به رهبری نوری المالکی در تلاش است پاسخی منسجم به حملات آنها را سازمان دهد. 
شورش سریع، که حمایت چهره های سابق دوره صدام حسین و دیگر سنی های ناراضی را جلب کرده ، ثبات عراق را با بزرگترین تهدید از هنگام خروج نیروهای آمریکا در پایان ۲۰۱۱  روبرو ساخته است و کشور را به آنچه که می تواند تجزیه آن در حوزه های سنی، شیعه و کرد باشد نزدیک می کند.
حمله همچنین عراق را به فرورفتن عمیق تر در مناقشه منطقه ای گسترده تری که جنگ در سوریه به آن دامن می زند، تهدید می کند.
روز جمعه، نماینده آیت الله سیستانی از عراقی ها خواست از کشور خود در برابر پیشروی شبه نظامیان سنی دفاع کنند.
به گزارش اسوشیتد پرس،  شیخ عبدالمهدی الکربلایی، نماینه آیت الله سیستانی، در خطبه نماز جمعه گفت مقابله با تهدیدی که عراق با آن روبرو است،  یک وظیفه شرعی است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی روز جمعه گزارش داد اعضای سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمادگی خود را برای جنگ در عراق اعلام کرده اند. در همین حال تلویزیون دولتی به نقل از حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت تهران برای مبارزه با تروریسم در همسایگی خود از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.
مقتدی صدر و گروه شیعه اصحاب الحق  گفته اند از اماکن متبرکه دفاع خواهند کرد و همزمان هراس از زدوخوردهای خیابانی و قتل های فرقه ای افزایش یافته است.
در شمال عراق،  نیروهای امنیتی کرد برای پرکردن خلاء قدرت ناشی از عقب نشینی نیروهای عراقی، وارد عمل شدند و کنترل یک پایگاه هوایی و دیگر پست هایی را که ارتش عراق در شهر کرکوک رها کرد به دست گرفتند.

در این میان، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو به خبرنگاران گفت شمار افرادی که در روزهای اخیر کشته شده اند، ممکن است به صدها نفر بالغ شود. او گفت ناوی پیلای، مسئول امور حقوق بشر سازمان ملل متحد، قصد دارد در بیانیه ای نگرانی خود را از خراب شدن سریع وضعیت امنیتی در عراق ابراز دارد.  این سخنگو اظهار داشت گزارش هایی دریافت شده که حاکی است مهاجمان سربازان ارتش عراق و نیز ۱۷ غیر نظامی را در خیابانی در موصل  دستگیر کردند و کشتند.

صدای آمریکا