به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۰۷، ۱۳۹۳

پنجمین همایش علمی سالانه سلامت روان و رسانه در تهران

 ۸۰ درصد ایرانیان به‌ یکدیگر سوءظن داشته و بی اعتماد هستند

 به گزارش گروه سلامت جوان برنا، دکتر مصطفی معین رییس کرسی یونسکو در آموزش سلامت با ابراز تاسف از اینکه ایران در زمینه سرمایه اجتماعی جزو۱۰ کشور آخر دنیا قرار دارد، گفت: سرمایه اجتماعی ما بسیار پایین بوده، جامعه ای از هم گسیخته و در معرض آسیب های اجتماعی داریم.

معین اظهار کرد: بر اساس یک پژوهش انجام شده در کشور۸۰ درصد مردم به یکدیگر سوءظن داشته و بی اعتماد هستند که این امر در کاهش سرمایه اجتماعی و سلامت روان جامعه مخاطراتی را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه هر چقدر بیشتر به سمت جامعه مدنی، فرهنگ و ساختارهای دموکراتیک برویم از آسیب های اجتماعی و روانی در جامعه کاسته خواهد شد بر ضرورت توسعه نهادهای مدنی و شبکه های اجتماعی مجازی و غیر مجازی تاکید کرد.

معین بیان کرد: فضای مجازی فرصت بسیار مناسبی را برای آموزش، مبادله اطلاعات و عرصه ایده ها در سطح ملی و جهانی فراهم آورده است که متاسفانه به جای بهرهگیری از این امکانات با فیلتر کردن و سانسورآن مانع ایجاد می کنیم.

در این همایش دکتر هادی خانیکی، دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نیز با اشاره به اینکه سلامت روان مانند سلامت تن، پدیده ای چند وجهی و متاثر از وضعیت اجتماعی است، اظهار کرد: سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های واقع بینانه اجتماعی از جمله عوامل کاهش دهنده آسیب های روانی و غفلت از این مهم در شمار عوامل تشدید کننده آن است.

وی با اشاره به پژوهش انجام شده در زمینه نقش رسانه ها در غیاب نهادهای توانمند مدنی یادآور شد: ضعف جامعه مدنی در ایران که عمدتا به صورت کم عمری، کم دامنگی، شکنندگی و ناپایداری نهادهای مدنی در زمینه های مختلف به چشم می خورد، فرد و جامعه را مستقیما در معرض رسانه ها قرار می دهد.

خانیکی تصریح کرد: در این وضعیت "توانش ارتباطی" شهروندان پایین آمده ، مصرف منفعلانه پیام از سوی آنان بالا می رود که آثار بلافصل این ناتوانی ارتباطی را می توان در بروز و گسترش بیماری های روان مشاهده کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه تقویت عوامل سلامت روان در چنین وضعیتی حتی از توان مجموع رسانه ها خارج است، ضروری است که به نقش ارتباطی نهادهای مدنی نیز در این فرایند توجه شود.

در این همایش همچنین دکتر محمد باقر صابری زفرقندی، دبیر علمی"پنجمین همایش علمی سلامت روان و رسانه" نیز گفت: حدود  ۲۳ درصد از مردم ایران در طول زندگی خود ممکن است از یکی از اختلالات روانپزشکی متاثر شوند.

وی افزود: در این میان اضطراب و افسردگی تقریبا بیش از نیمی از بیماری های روانی را تشکیل می دهند.

صابری زفرقندی ادامه داد: اختلالات روانپزشکی از طیف وسیعی از علایم برخوردارند که می تواند از سردرد، اشکال در عملکرد روزانه، افکار غیر معمول، تغییرات خلقی و خواب، بی اشتهایی، نداشتن تمایلات جنسی، افسردگیهای بی جهت و خوشی های بی دلیل متفاوت باشد.

وی ادامه داد: سلامت روان در کنار سلامت جسمی و سلامت اجتماعی، بخش مهمی از سلامت را تشکیل می دهد و براساس نظر کارشناسی، سلامت جسمی بدون سلامت روانی مفهومی ندارد.

گفتنی است؛ "پنجمین کنفرانس علمی سالانه سلامت روان و رسانه" از سوی کرسی یونسکو در آموزش سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و انجمن های علمی کشور از جمله انجمن علمی روانپزشکان ایران؛ انجمن علمی مطالعات فرهنگی و ارتباطات؛ انجمن علمی جامعه شناسی ایران؛ انجمن پرستاری ایران؛ دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت؛ مرکز تحقیقات روانپزشکی؛ مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی و دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روان پزشکان تهران) سه شنبه ۵ اسفند ماه در بیمارستان روزبه تهران برگذار شد.