به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۰۲، ۱۳۹۳

خانواده سامان نسیم، فعال کرد، از اعدام او خبر دادند

براساس گزارش فعالان حقوق بشر از ایران، برادر سامان نسیم، فعال کرد، گفته است که برادرش صبح روز جمعه، اول اسفند، "اعدام شده است و ماموران در تماس تلفنی با خانواده او به آنها گفتند که فردا (شنبه) برای تحویل جنازه به زندان ارومیه مراجعه کنند."

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و کانون مدافعان حقوق بشر در اطلاعیه‌ای با محکوم کردن اعدام سامان نسیم اعلام کردند: "تداوم اعدام زندانیان عقیدتی و مجرمان نوجوان به دست دولتمردان ایران غیرقانونی و شرم‌آور است. به علاوه، سیاست عمدی رژیم در محروم کردن خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام از اطلاعات، که به قصد ترساندن مردم ایران اجرا می‌شود، ناقض حقوق بین‌المللی و حقوق بشر اساسی است."
در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: "سازمان‌های ما با قاطعیت با مجازات اعدام که عملی غیرانسانی است، در هر شرایطی مخالف هستند و از دولتمردان ایران می‌خواهند که به عنوان گام نخست در راه لغو مجازات اعدام، اجرای اعدام را متوقف کنند. به‌ویژه اعدام کودکان و زندانیان عقیدتی باید فوری متوقف شود."
فعالان حقوق بشر در کردستان نیز با اشاره به اینکه خانواده سامان نسیم از سوی ماموران امنیتی تحت فشار هستند، عنوان کردند که به خانواده آقای نسیم گفته شده است که تنها می‌توانند مراسم کوچکی در منزل با حضور اقوام نزدیک برگزار کنند، در غیر اینصورت جنازه را به آنها تحویل نمی‌دهند.
سامان نسیم متولد شهریور سال ۱۳۷۳ و اهل شهر مریوان از استان کردستان است. او در ۲۶ تیرماه سال ۱۳۹۰بازداشت شد.
در زمان دستگیری آقای نسیم، ادعا شد که او به همراه چند عضو پژاک در نبردی مسلحانه با مأموران سپاه پاسداران در کوه‌های اطراف سردشت در آذربایجان غربی شرکت داشته است.
اسناد دادگاه حاکی است که در آن درگیری، یک عضو سپاه پاسداران کشته و سه نفر زخمی شدند.
پیشتر عزیز مژده‌ای، وکیل آقای نسیم به دیده‌بان حقوق بشر گفته بود که کارشناسان پزشکی قانونی تایید کرده‌اند که سامان نسیم مسئول قتل عضو سپاه نبوده است.
یک منبع مطلع نزدیک به خانواده نسیم می‌گوید که او در چند ماه اول بازداشت تحت شکنجه بوده است از جمله "او را شلاق زده‌اند و ناخن او را کشیده‌اند."
آقای نسیم در اعترافی ضبط شده که در سپتامبر سال ۲۰۱۱ از تلویزیون ایران پخش شد، گفت که به مامور سپاه پاسداران شلیک کرده است. اما دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که بر اساس اسناد دادگاه، آقای نسیم در جریان محاکمه، اتهام شلیک در درگیری روز ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۱ را تکذیب کرده است.
در چند روز گذشته بسیاری از سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر از جمله سازمان ملل متحد، عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و اتحادیه اروپا خواستار توقف این حکم شده بودند.

"اعدام" علی و حبیب افشاری

همزمان با آقای نسیم، پنج زندانی کرد دیگر نیز در زندان ارومیه برای اجرای حکم اعدام فراخوانده شدند. خانواده افشاری در گفتگو با سامان رسولپور، فعال کرد، اعلام کرده‌اند که مسئولان زندان در تماس با آنها عنوان کردند که علی و حبیب افشاری، دو برادر فعال کرد، اعدام شده‌اند.
برادران افشاری در اوایل سال ۱٣۹۰ توسط سپاه پاسداران و نیروهای وزارت اطلاعات در شهرهای بوکان و مهاباد بازداشت شدند و در دی ماه همان سال از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه از طریق فعالیت تبلیغی و عضویت در کومله، یکی از احزاب کرد مخالف حکومت، به اعدام محکوم شدند.
هنوز از سرنوشت سیروان نژاوی، ابراهیم شاپوری (عیسی‌پور) و یونس آقایان، سه زندانی دیگر محکوم به اعدام، اطلاعی در دست نیست.
بی بی سی