به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۴، ۱۳۹۳

گزارشگران بدون مرز: حسن روحانی و وعده های تحقق نیافته



سازمان گزارشگران بدون مرز، روز پنج شنبه ۱۲ فوریه / ۲۳ بهمن، در تازه‌ترین گزارش سالانه این سازمان، رده بندی وضعیت آزادی رسانه‌ها، مطبوعات، روزنامه نگاران و خبرنگاران در جهان در سال ۲٠١۴ را به انتشار رساند.




در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، وضعیت آزادی مطبوعات، رسانه‌ها، خبرنگاران و روزنامه نگاران در ١٨٠ کشور مورد بررسی قرار گرفته اند.
ایران، سوریه، چین، کره شمالی و اریتره، در پائین‌ترین رده‌های تازه ‌ترین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز قرار گرفتند.
بهترین وضعیت آزادی رسانه ها و مطبوعات نیز در کشورهای اسکاندیناوی برآورد شده است که کشورهای فنلاند، نروژ، دانمارک و سوئد بالاترین رده‌های این گزارش را به خود اختصاص دادند.
این سازمان تاکید می کند: وضعیت روزنامه نگاری در کشورهای بحران زده مانند اوکراین، عراق و سوریه و سودان جنوبی، همچنین مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطینی و اسرائیل نیز نگران کننده است.
برپایه گزارش مربوط به وضعیت رسانه‌ها و روزنامه نگاران در سال ۲٠١۴، ایران در جایگاه ١٧۳ از میان ١٨٠ کشور قرار گرفتند که نسبت به سال گذشته همان رتبه پیشین را حفظ نموده است.
اما این حفظ رتبه، با توجه به وضعیت سایر کشورها نشان می دهد وضعیت روزنامه نگاران و آزادی بیان در سال گذشته نسبت به سال ٢٠١۳ نه تنها بهبود نیافته، بلکه وخیم‌تر نیز شده است.
در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، جمهوری اسلامی بدلیل برخی سیاستها در راستای پوشش خبری مستقل اوضاع جهانی نیز از وضعیت مشابهی برخوردار است.
برپایه بررسی‌های این نهاد غیرانتفاعی جهانی، "پوشش خبری مستقل وضعیت سوریه برای رسانه‌های چاپی و آنلاین به شدت کنترل و در این باره هر گونه انتقاد از سیاست خارجی حکومت سرکوب می شود. وعده‌های حسن روحانی، رئیس جمهوری جدید برای بهبود وضعیت آزادی اطلاع رسانی تاکنون بی نتیجه مانده است".
در این گزارش تاکید شده است: موضوعات مهمی همچون "انرژی هسته ای"، "حقوق بشر"، "وضعیت زندانیان عقیدتی زیر عنوان اقدام علیه امنیت ملی"، از سوی "حکومتگران ایران که کنترل همه جانبه بر اطلاع رسانی اعمال می کنند"، مورد سانسور قرار می گیرند.
رادیو فرانسه