به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۲۶، ۱۳۹۳

جعفر پناهی برنده خرس طلای برلین شد

فیلم تاکسی برنده جایزه خرس طلای جشنواره فیلم برلین شد.
خواهرزاده کم سن و سال جعفر پناهی هنگام گرفتن جایزه به گریه افتاد

جایزه خرس نقره‌ای برای فیلم باشگاه به پابلو لارایین، کارگردان شیلیایی رسیده است.
تام کورتینی و شارلوت رامپلینگ هم به خاطر بازی در فیلم ۴۵ سال به عنوان بهترین بازیگر مرد و زن انتخاب شدند.
از آنجا که جعفر پناهی ممنوع الخروج بود و نمی‌توانست از ایران خارج شود حنا سعیدی خواهرزاده او این جایزه را از طرف او دریافت کرد. حنا سعیدی در فیلم هم ایفای نقش کرده است.
او در حالی که به گریه افتاده بود گفت: “نمی‌توانم چیزی بگویم، خیلی تحت تاثیر قرار گرفته‌ام.”


دارن آرنوفسکی، رئیس هیات داوران برلیناله گفت: “محدودیت‌ها بسیاری اوقات الهامبخش کارهای بهتری برای هنرمندان می‌شوند، اما بعضی اوقات هم خفه‌کننده می‌شوند و به کار هنری و روح هنرمند آسیب می‌زنند.”
او گفت: “جعفر پناهی به جای اینکه در هم بشکند و تسلیم شود، به جای اینکه بگذارد خشم و نومیدی او را در بربگیرند، نامه‌ای عاشقانه به سینما ساخته است. فیلم او پر از عشقش به هنر، به جامعه و کشورش و عشق به مخاطبانش است.”
جعفر پناهی پیش از این نیز در سال ۲۰۰۶ با فیلم آفساید به خرس نقره‌ای رسیده بود. پیش از این فیلم جدایی نادر از سیمین نیز برنده خرس طلای جشنواره برلین شده بود.

آقای پناهی به دنبال بازداشت در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ از ایران ممنوع‌الخروج شده و نتوانسته در رویدادهای هنری بین‌المللی شرکت کند. او حدود یک سال بعد از آن به ۶ سال حبس و ۲۰ سال از برخی حقوق اجتماعی محکوم شد.
با این حال جعفر پناهی پس از محکومیتش با مشارکت در ساخت سه فیلم این یک فیلم نیست، پرده و تاکسی در جشنواره‌های بین‌المللی حضور داشته است.

فیلمنامه پرده، که توسط جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی ساخته شد، دو سال پیش جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین را برد.
در آن مقطع گذرنامه کامبوزیا پرتوی و مریم مقدم که برای حضور در جشنواره برلین به آلمان سفر کرده بودند، پس از بازگشت به ایران توقیف شد.
بی بی سی