به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۲۰، ۱۳۹۳

۶٠٠ دریاچه کشور درحال خشک شدن هستند

آمارها هر روز تلخ و تلخ‌تر می‌شوند. زمان زیادی نمی‌گذرد
 از روزی که محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، از وضع نامناسب سفره‌های آب زیرزمینی در ۶٠ دشت اصلی کشور خبر داد و گفت: «سطح سفره‌های آب زیرزمینی در این دشت‌های کشور، بیش از ٢ متر سقوط کرده و این سقوط در شرایطی اتفاق افتاده که فاجعه دریاچه ارومیه به دلیل افت سطح آب به میزان ٣٠سانتی‌متر رخ داده است.»

به گزارش شهروند، حالا خبرها از مرگ تدریجی ۶٠٠ دریاچه کشور حکایت دارند، هم دریاچه‌های رو زمینی و هم زیرزمینی.
درویش گفته بود، سطح آب ۶٠‌درصد دشت‌های کشور که حدود ١٠٠‌میلیون هکتار وسعت دارند، افت محسوس و نگران‌کننده‌ای پیدا کرده، اتفاقی به مراتب بزرگ‌تر از دریاچه ارومیه، اما چون نمی‌بینیم متوجه خطر نیستیم.

حالا عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه که در ماه‌های گذشته بارها و بارها از وضع نابسامان دریاچه ارومیه حکایت کرده و بلایی که بر سر ارومیه آمد را ناشی از مدیریت ناصحیح منابع آبی در این حوضه آبریز دانسته بود، از ۶٠٠ دریاچه‌ای روزمینی و زیرزمینی در ایران حکایت می‌کند که درحال خشک شدن هستند. یعنی یک پله از وضع نامناسب جلوتر.

او دراین‌باره توضیح می‌دهد که «١٠مورد از مجموع ۶٠٠ دریاچه‌ای که درحال خشک شدن هستند، دریاچه‌های زیرزمینی یا سفره‌های آب زیرزمینی کشور هستند.» به گزارش ایرنا، کلانتری در جلسه کار گروه آب، کشاورزی و مدیریت بحران عجب شیر ادامه می‌دهد: «ما و مردم طبیعت کشور را در معرض نابودی قرار داده‌ایم و هنوز بدون درک درست از شرایط به دنبال مقصر می‌گردیم.»

او با بیان این‌که در توسعه منطقه‌ای و محلی باید به پتانسیل آب توجه جدی شود، یادآوری می‌کند که «بحران‌های اجتماعی و اقتصادی، ساختارهای فرهنگی را به هم می‌ریزند و از آنجا که عنصر آب با تمام جنبه‌های زندگی ما عجین شده، مشکل کم‌آبی بر سطوح مختلف زندگی ما تأثیر گذاشته است.»

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه می‌دهد: «کاهش مصرف آب، افزایش بهره‌وری با صنعتی شدن کشاورزی و بهبود وضع درآمدی و معیشتی کشاورزان حاشیه دریاچه از اهداف مهم طرح احیای دریاچه ارومیه است.» کلانتری از اختصاص ۴۵٠‌میلیارد ریال اعتبار از محل ستاد احیای دریاچه ارومیه به شهرستان عجب شیر برای ایجاد کمربند سبز خبر داد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه درحالی آمارهای تلخ جدیدی در حوزه آب می‌دهد که چند وقتی است، فعالان محیط‌زیست و کارشناسان حوزه آب از فاجعه‌ای حکایت می‌کنند که آینده کشور را با بیابان شدن، پیوند داده است. آنها می‌گویند، در سال‌های اخیر حجم بارش به میزان چشمگیری در کشور کاهش پیدا کرده و در مقابل برداشت از منابع آبی هم به شدت افزایش یافته است. این اتفاق نه‌تنها تراز آبی در دریاچه‌های کشور را به هم زده و فاجعه دریاچه ارومیه و تالاب‌هایی که دیگر رنگ آب را نمی‌بینند، رقم زده بلکه به تهدیدی جدی برای دشت‌های کشور و سفره‌های آب زیر زمینی تبدیل شده است. حالا با آماری که کلانتری می‌دهد به نظر می‌رسد، سرعت بیابانی شدن کشور به سرعت درحال طی شدن است و می‌توان سرعت آن را از روی آماری حس کرد که عیسی کلانتری از وضع دریاچه‌های کشور می‌دهد.

حمیدرضا جانباز مدیرعامل آبفای کشوراعلام کرد: به دلیل عدم بارندگی در تابستان‌ سال‌جاری جدای از سامانه شرق تهران سامانه غرب نیز با بحران کم آبی مواجه شده است. او با بیان این‌که‌ سال آینده، تهران با تنش‌های آبی مواجه می‌شود ادامه داد: در صورت عدم صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان، تابستان‌ سال ٩۴ مجبور به جیره‌بندی آب در تهران خواهیم شد.

مدیرعامل آبفای کشور، از برگزاری جلسه اضطراری تأمین منابع آب تهران در تابستان ‌سال آینده خبر داد و به میزان گفت: این جلسه هفته گذشته در شرکت آب و فاضلاب برگزار شد.جانباز، در ادامه با تأکید بر این‌که تابستان‌ سال ٩٣ را با همکاری مردم و تمهیداتی را که دیدیم پشت سر گذاشتیم گفت:
ما به قول‌مان مبنی بر عدم‌جیره‌بندی پایبند بودیم. ‌سال ٩٣‌سال بسیار سختی بود. جانباز با بیان این‌که تهران در وضع بحرانی کم‌آبی قرار دارد، گفت: با توجه به این‌که حجم آب‌های سدهای لار و لتیان در شرق استان تهران در پایین‌ترین حد طی سال‌های گذشته قرار دارد، اگر بارش مناسب در بالادست این سدها صورت نگیرد یا به‌طور جدی شاهد کاهش مصرف برخی مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند نباشیم، تهرانی‌ها ‌سال آینده‌ سال سختی را پیش رو خواهند داشت و احتمال جیره‌بندی وجود دارد.
او در ادامه با تأکید بر این‌که لازم است آب شرب و بهداشتی نیز در کشور جدا شود گفت: در آینده ما هم مانند اکثر کشورهای دنیا باید سامانه‌های جدای آب شرب و بهداشتی داشته باشیم و این کار صورت می‌گیرد.
کلمه