به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۰۳، ۱۳۹۳

گزارش کوتاهی از مراسم یادبود محمود راسخ افشار در فرانکفورت

دکتر علی راسخ افشار


پیام تشکر دکتر علی راسخ

احترام آزادی: روز شنبه ۲۱ فوریه ۲۰۱۵، یادبود محمود راسخ افشار با حضور صدها تن از ایرانیان و آشنایان آلمانی او، و خانواده محترم و دوستان محمود راسخ در شهر فرانکفورت در محل تشکیل کنگره های کنفدراسیون محصلین و دانشجویان ایرانی برگذار شد. این جلسه به مدت سه ساعت طول کشید.

پس از افتتاح جلسه پیام دکتر علی راسخ افشار که به علت بیماری در بیمارستان بستری بود توسط دکتر پرویز داورپناه قرائت شد.


متن کامل پیام تشکر دکتر علی راسخ چنین است:

اوج را می نگرم و تو را می بینم، که در آن نقطه دور و بر آن قله نور
که ملائک گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند
صوفیان رقص کنان ساغر مستانه زدند / در میخانه زدی، ره جانانه زدی
تو همان نقش صفائی که به جا خواهد ماند ؟ جاودان خواهد ماند
اوج را مینگرم و تو را می بینم.

با سلام و سپاس و تشکر از حضور خانم ها و آقایان، دوستان عزیز در این مجلس یادبود برادرم، محمود راسخ افشار و پوزش از اینکه به علت کسالت و ضعف نمی توانم حضوری از یکایک شما دوستان سپاسگزاری کنم، اجازه بفرمائید، چون حال و هوای قلم زدن ندارم با شاعر بزرگ ملی ایران، حمید مصدق اصفهانی همزبان گردم و بگویم:
گل به گل، سنگ به سنگ اين دشت / يادگاران تواَند
رفته اي اينك و هر سبزه و سنگ / در تمام در و دشت / سوكواران تواَند
در دلم آرزوي آمدنت مي ميرد / رفته اي اينك، اما آيا / باز بر مي گردي؟
چه تمناي محالي دارم

بي تو در مي يابم، چون چناران كهن / از دَرون تلخي واريزم را.

دل من می سوزد که قناری ها را پر بستند / که پر پاک پرستوها را بشکستند
و چه رؤیاهائی که تبه گشت و گذشت.
چه امیدی چه امید / چه نهالی که نشاندم من و بی بر گردید /
و چه امید عظیمی به عبث انجامید

در میان من و تو فاصله هاست / میتوان از میان فاصله ها را برداشت.
دل من با دل تو هردو بیزار از این فاصله هاست
چه کسی مي خواهد / من و تو ما نشويم
 من اگر ما نشوم، تنهايم / تو اگر ما نشوي، خويشتني 
از کجا که من و تو / شور یکپارچگی را در شرق باز برپا نکنیم
از كجا كه من و تو مشت رسوایان را وا نکنیم

من اگر برخيزم، تو اگر برخيزي، همه بر مي خيزند
 من اگر بنشينم، تو اگر بنشيني، چه كسي برخيزد؟
چه كسي با دشمن بستيزد؟ 
چه كسي پنجه در پنجه هر دشمن دون آويزد؟
چه کسی؟

برای خواندن پیام گروهی از دوستان محمود راسخ افشار (دکتر پرویز داورپناه، علی شاکری زند، دکتر علی گوشه) اینجا کلیک کنید.
http://ehterameazadi.blogspot.de/2015/02/blog-post_219.html

برای خواندن پیام آقای دکتر خسرو شاکری زند به نشست یادبود محمود راسخ، اینجا کلیک کنید.

در همین زمینه:
اطلاعیه ی سازمانهای جبهه ملی ایران در اروپا به مناسبت درگذشت محمود راسخ افشار
پیام تسلیت آقای ادیب برومند ـ تهران ـ رئیس شورای مرکزی و هیئت رهبری جبهه ملی ایران
پیام تسلیت جبهه ملی ایران به خاندان گرانقدر راسخ افشار، تهران ـ دکتر حسین موسویان، رئیس هیئت اجرائیه و مسئول تشکیلات جبهه ملی ایران
دبیران پیشین کنفدراسین محصلین و دانشجویان ایران ( اتحادیه ملی) در سوگ محمود راسخ افشار
http://www.ehterameazadi.blogspot.de/2015/02/blog-post_16.html