به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۱۸، ۱۳۹۳

اعتراضات کارگری در هفته گذشته

در آستانه نوروز هزاران کارگر بدون حقوق و بلاتکلیف هستند
در حالیکه حدود یک ماه به پایان سال ۹۳ و فرارسیدن عید نوروز ۹۴ باقی مانده وضعیت کارگران بخش های تولیدی در بسیاری از شهرهای کشور نابسامان است. گزارش ها از اعتصاب و تجمع کارگران در بسیاری از شهرهای ایران در اعتراض به عدم دریافت حقوق، بلاتکلیفی و بی‌توجهی کارفرما نسبت به مطالبات صنفی‌شان حکایت می کند.

پس از ۸ سال بی کفایتی دولت محمود احمدی نژاد در حوزه اقتصاد، عدم حمایت از تولید کنندگان و حتی تشویق سرمایه گذاران بخش تولید به واردات و واسطه گری، بخش اعظم کارگاه ها و کارخانه های تولیدی مستقل از دولت و نهاد های حکومتی تعطیل شدند. این بحران و نابسامانی اقتصادی طی ۱۰ سال گذشته بیش از بقیه اقشار جامعه به اقشار آسیب پذیر از جمله کارگران آسیب رسانده است.
نا گفته پیداست که آثار چنین بحرانی به سادگی از صنعت و اقتصاد ایران پاک نخواهد شد. اکنون با وجود تلاش های دولت جدید برای سامان دادن به وضعیت اقتصادی همچنان مشکلات عدیده یا در بخش های مختلف اقتصادی ایران مخصوصا حوزه صنعت و تولیدات صنعتی وجود دارد.
در ادامه مشکلات کارگران به تفکیک شهر آمده است:
ساوه: به‌دنبال نقض توافق صورت گرفته با کارگران، از سوی کارفرمای «لوله و نورد صفا» و عدم پرداخت یک ماه از حقوق معوقه کارگران، ۱۰۰۰ کارگر این کارخانه از روز ۱۱ بهمن دست به اعتصاب زدند. مطالبات کارگران شامل ۵ ماه حقوق معوقه و عدم پرداخت ۲۰ ماه حق بیمه از سوی کارفرماست.
آخرین اعتصاب کارگران این واحد تولیدی برای پیگیری مطالبات‌شان در ماه گذشته روی داد که کارفرما زمان‌بندی مشخصی را برای پرداخت مطالبات کارگران متعهد شده بود. با ادامه اعتصاب کارگران، کارفرما در ۱۴ بهمن در کارخانه را به روی کارگران بست و اعلام کرد که کارخانه تا پایان سال تعطیل است. با پیش آمدن این وضعیت کارگران اعتصابی برای دستیابی به حقوق معوقه خود طی تماسی با فرمانداری شهرستان ساوه و دیگر مسئولان این شهر اعلام کردند: ما دیگر قدرت تهیه یک وعده غذا در روز را نیز نداریم و چنانچه کارفرما طبق توافق قبلی وادار به پرداخت دستمزد معوقه‌مان نشود با همسر و فرزندان‌مان دست به تجمع در مقابل فرمانداری خواهیم زد.
به‌دنبال این اقدام کارگران، شامگاه ۱۵ بهمن، کارفرما یک ماه از حقوق معوقه کارگران را به حساب‌های آن‌ها واریز کرد.
تهران: ۶۰ کارگر «تکاب نیرو» به‌طور مشروط به اعتصاب یک هفته‌ای خود پایان دادند. شرکت برق منطقه‌ای تهران، به‌عنوان کارفرما، بابت مزایای دو سال پاداش کار و یک سال سختی کار، که مبلغ آن برای هر کارگر به سه میلیون تومان می‌رسد، به کارگران این واحد بدهکار است.
اردبیل: کارگران ذوب آهن اردبیل در اعتراض به ادامه یافتن بلاتکلیفی و بی‌توجهی کارفرما به مطالبات صنفی‌شان، ۱۳ بهمن برای دومین بار در هفته گذشته در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.
بافق: حدود ۴۰ کارگر اخراجی معدن سنگ آهن آنومالی شمالی به‌همراه خانواده‌هایشان ۱۲ بهمن مقابل ساختمان شرکت پیمانکاری «شهداب» در معدن سنگ آهن مرکزی این شهرستان تجمع کردند. کارگران معترض خواستار استخدام در معدن سنگ آهن مرکزی یا راه‌اندازی مجدد معدن آنومالی شمالی شده‌اند.
ورامین: کارگران کارخانه تعطیل شده قند در اعتراض به ادامه یافتن بلاتکلیفی و بی‌توجهی کارفرما نسبت به مطالبات صنفی‌شان، ۱۶ بهمن برای چهارمین روز متوالی در هفته گذشته در محوطه کارخانه تجمع کردند. کارگران پس از اعلام تعطیلی کارخانه، در هفته قبل از آن نیز روزانه برای اعلام اعتراض در محوطه کارخانه حاضر شده بودند.
میبد یزد: ۴۰۰ کارگر کارخانه «کاشی ارچین» از دو هفت ٔه پیش تا کنون در اعتصاب به‌سر می‌برند. آن‌ها نزدیک به دو ماه حقوق و بیش از ۸ ماه بیمه و پاداش و عیدی طلبکارند.
ارومیه: از ۱۴ بهمن بیش از ۵۰۰ نفر از راننده‌های پایانه‌های کارخانه سیمان در واکنش به توزیع ناعادلانه بار از سوی شرکت‌های حمل و نقل، در پایانه این کارخانه تحصن کرده‌اند.
کلمه