به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۹۳

«بوریس نمتسوف سیاست‌مدار مخالف پوتین در مسکو کشته شد»

«بوریس نمتسوف»، از رهبران مخالف دولت روسیه، جمعه شب بیست و هفتم فوریه در مسکو بر اثر شلیک چهار گلوله کشته شد.
این سیاستمدار ۵۶ ساله، که در دوره «بوریس یلتسین» وزیر انرژی روسیه بود، از رهبران عمده مخالف کرملین در طی بیست سال گذشته محسوب می‌شد.
بنابه گزارش رسانه‌های خبری، «بوریس نمتسوف» بر روی پلی در نزدیکی کاخ کرملین و زمانی که به همراه زنی مشغول قدم زدن بود، مورد حمله افراد مسلح قرار گرفت و کشته شد.
آقای نمتسف روز دهم فوریه در یکی از آخرین مصاحبه‌هایش گفته بود می‌ترسد ولادیمیر پوتین او را به علت مخالفت با جنگ در اوکراین بکشد.

این سیاست‌مدار روسی از منتقدان سرسخت «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه و سیاست‌های او در اوکراین محسوب می‌شد.
در این رابطه روز شنبه بیست و هشتم فوریه، سخن‌گوی «ولادیمیر پوتین»، رییس‌جمهوری روسیه، گفته است که شخصن بر تحقیقات درمورد قتل «بوریس نمتسوف»، رهبر مخالفان در روسیه، نظارت خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، کرملین قتل «بوریس نمتسوف» را قتلی از پیش‌برنامه‌ریزی شده و تحریک‌آمیز خوانده است.
بنابه گزارش خبرگزاری «رویترز»، «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای در این رابطه گفته است: «آمریکا قتل وحشیانه بوریس نمتسوف را محکوم می‌کند و از دولت روسیه می‌خواهد تا بی‌درنگ، بی‌طرفانه و به صورت شفاف در خصوص قتل بوریس نمتسوف تحقیق کرده و عاملان این قتل را به دست عدالت بسپارد.»
در بیانیه رییس جمهوری آمریکا از «بوریس نمتسوف» به عنوان «فعالی خستگی ناپذیر» یاد شده که می‌کوشید تا حقوق مشروع مردم کشورش را احیا کند.
پوروشنکو نمتسوف را پل بين روسيه و اوکراين توصيف کرد
اوکراین روز شنبه از بوریس نمتسوف مخالف روس که دیشب در مسکو به ضرب گلوله به قتل رسید، تقدیر کرد و پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین او را «دوست» و «پل بین اوکراین و روسیه» خواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیف، رئیس جمهور اوکراین در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «او (بوریس نمتسوف) پل بین اوکراین و روسیه بود و این پل با شلیک یک قاتل خراب شد. من فکر می کنم این قتل تصادفی نبود».

وی افزود: «من خنده و اقدامات شجاعانه او را به خاطر می آورم. او یکی از معدود کسانی بود که می توان او را دوست نامید».

حزب باتکیوشینا (میهن) متعلق به یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق نیز «قتل وحشیانه‌ی یکی از معدود دموکرات‌ها و سیاست‌مداران منطقی در روسیه» را که به گفته این حزب «از انتقاد کردن از رژیم ولادیمیر پوتین باکی نداشت» محکوم کرد.

باتکیوشینا یادآور شد که بوریس نمتسوف از نادیا ساوچنکو خلبان زن اوکراینی و نماینده این حزب که در روسیه زندانی است و در اعتصاب غذا به سر می برد، حمایت کرده بود.
الکساندر تورچینف دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین نیز به نوبه خود اعلام کرد: «روسیه شخصیتی برجسته را که حاضر به تسلیم نشد، از دست داد».
نمتسوف چند ساعت پیش از به قتل رسیدن، در گفتگو با رادیو مستقل اکو مسکو از روس‌ها خواسته بود روز یکشنبه بر ضد «تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین» و درخواست برای توقف فوری جنگ در شرق اوکراین تظاهرات کنند.