به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۹۳

جان کری روزدوشنبه برای دیدار با ظریف به سوئیس می‌رود

باز هوای ژنوم آرزوست! 
جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه ۲۶ فوریه اعلام کرد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، هفته آینده با مذاکره کننده تیم هسته‌ای ایران در شهر مونترو سوئیس دیدار می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، جن ساکی همچنین گفت که کری روز دوشنبه در ژنو سوئیس هم دیداری با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، خواهد داشت که موضوع آن تحولات اوکراین و سوریه است و پس از این دیدار وی به مونترو خواهد رفت، جایی که با ظریف وزیر امور خارجه ایران به گفت‌وگو خواهد نشست.
جن ساکی افزود، وزیر امورخارجه آمریکا روز دوشنبه درنشست سالانه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد سخنرانی خواهد کرد، پس از آن قرار است وی با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی دیدار کند. وی پس از این ملاقات‌ها قرار است به لندن رفته و با وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج  دیدار کند، اما زمان این دیدار را مشخص نکرد.
این در حالی است که وزیر خارجه ایران گفته بود دور بعدی مذاکرات اتمی در حاشیه نشست شورای حقوق بشر در ژنو برگزار خواهد شد. با این حال این سخن ظریف ناظر به مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ است و نه مذاکرات دو جانبه با آمریکا.
ایران و آمریکا از روز جمعه تا دوشنبه هفته گذشته، چهار روز مذاکرات فشرده را پشت سر گذاشتند که برای اولین بار وزیر انرژی ایالات متحده و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در کنار وزرای خارجه دو کشور به گفت‌وگو با یکدیگر پرداختند.
مقامات ایران این دور از مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده‌اند، از جمله مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر خارجه ایران گفته که «پیشرفت قابل توجهی» به دست آمده است.
همچنین علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، روز پنج‌شنبه عنوان کرد که در این مذاکرات «قدم‌های بلندی» برداشته شده است.
صالحی که با واحد مرکزی خبر ایران گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به مذاکرات خود با وزیر انرژی آمریکا اظهار داشت: «در این جلسه مسائل فنی را که با نوعی بن‌بست روبه‌رو شده بود، مرور کردیم. خوشبختانه نتایج خیلی خوبی گرفتیم و قدم‌های بلندی برداشتیم؛ البته هنوز مواردی هست که باید مورد بحث قرار گیرد».
این مقام ایرانی نیز در ‌‌نهایت گفته که مذاکرات، روز دوشنبه آینده در سوئیس ادامه خواهد یافت.
براساس مهلتی که طرفین برای خود تعیین کرده‌اند، گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی باید تا روز ۳۱ مارس به توافق سیاسی منجر شود و طرفین تا اواخر ماه ژوئن فرصت خواهند داشت تا زمینه یک تفاهم نهایی و جامع را فراهم کنند.
العربیه