به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۲۷، ۱۳۹۶

اعلام سیاست جدید آمریکا درباره ی کوبا از سوی ترامپ:

من تمام توافق های قبلی آمریکا با دولت کوبا را لغو می کنم.

رئیس جمهوری ایالات متحده تغییر سیاست آمریکا در قبال کوبا را روز جمعه ظهر به وقت واشنگتن اعلام کرد. آقای ترامپ اعلام کرد همه قراردادهای دولت قبلی آمریکا با کوبا را لغو کرده است.
سخنرانی روز جمع عصر آقای ترامپ در فلوریدا بود، ایالتی که صدها هزار کوبایی مهاجر در آن زندگی می کنند.
پرزیدنت ترامپ روز جمعه به منطقه موسوم به هاوانای کوچک در میامی در فلوریدا رفت و اعلام کرد: قصد داریم روند اشتباه دولت های گذشته با کوبا را اصلاح کنیم.

وی گفت: من تمام توافق های قبلی آمریکا با دولت کوبا را لغو می کنم. منافع قراردادها با کوبا به جیب ارتش و نظامیان می رود.
 ترامپ گفت همانطور که در کارزار انتخاباتی قول دادم، تا زمانی که آزادی بیان تضمین نشود، آزادی فعالیت سیاسی، مردم و مطبوعات اعمال نشود، با کوبا قراردادی نداریم.
رئیس جمهوری آمریکا گفت ممنوعیت توریسم، محاصره اقتصادی و هر فشار دیگری باشد را بر دولت کوبا اعمال می کنیم تا آزادی کوبا میسر شود. ما تحریم ها را تا انتخابات آزاد در کوبا بر نمی داریم.

رئیس جمهوری آمریکا گفت تا اطمینان حاصل کنیم سود معاملات اقتصادی به جیب مردم می رود، هیچ قراردادی با دولت کوبا نخواهیم داشت.
پرزیدنت ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود به روشنی گفته بود در صورت کسب مقام ریاست جمهوری توافق باراک اوباما با کوبا را لغو خواهد کرد.
وی گفته بود اگر ما توافقی که می خواهیم به دست نیاوریم ، یعنی توافقی که مردم کوبا و آمریکا مستحق آن هستند، آن وقت توافق یک طرفه اوباما که با صدور فرمانی اجرایی اعلام شد، لغو خواهیم کرد.
واشنگتن رابطه با کوبا را ۵۵ سال قبل در سال ۱۹۶۱، به علت نگرانی از تهدیدات دولتی کمونیستی در ۱۴۵ کیلومتری آمریکا قطع کرد.
پرزیدنت جان اف کندی ، در همان سال در یک عملیات نظامی ناکام با استفاده از تبعید شدگان کوبایی، موسوم به «خلیج خوک‌ها» برای سرنگونی فیدل کاسترو رهبر کوبا تلاش کرد که بحران موشکی و ۱۳ روز رویارویی بین واشنگتن و مسکو بر سر سلاح های اتمی شوروی در کوبا را به دنبال داشت.
از آن زمان به بعد، آمریکا با اعمال تحریم تجاری به این امید که انزوای هاوانا منجر به تغییراتی در دولت کوبا شود، مسافرات آمریکایی ها به کوبا را ممنوع کرد.
اما پس از گذشت بیش از پنج دهه باراک اوباما سه سال قبل سیاست واشنگتن در قبال کوبا را منسوخ خواند.
آقای اوباما گفته بود: «ما برای پیشبرد منافع دو کشور ، به برخورد منسوخی که برای دهه ها نا موفق بوده است، پایان می دهیم و به جای آن عادی سازی روابط بین دو کشور را آغاز خواهیم کرد.»
این اظهارات آقای اوباما همان زمان با استقبال همتای کوبایی روبرو شد. رائول کاسترو ، رئیس جمهوری کوبا نیز سیاست جدید را به نفع دو کشور خوانده و گفته بود: «دولت انقلابی کوبا آماده است برای عادی سازی روابط گام بر دارد. ما متقاعد شده ایم که دو کشور می توانند، ورای اختلافاتی که داریم و خواهیم داشت، به نحوی متمدانه برای منافع مشترک همکاری و همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند.»
با توافق واشنگتن و هاوانا که با میانجی‌گری پاپ فرانسیس انجام شد، بازگشایی سفارت خانه های دو کشور و مبادله زندانیان و سهولت در مبادلات بانکی و مسافرتی ، در دستور کار قرار گرفت.
همان زمان، منتقدان از جمله سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو که والدینش از کوبا به آمریکا مهاجرت کرده بودند ، سیاست دولت اوباما را عمیقاً مایوس کننده خوانده بودند.
آقای روبیو گفته بود: «کاخ سفید همه چیز را واگذار کرد اما چیز زیادی به دست نیاورد. هیچ تعهدی از رژیم کوبا برای آزادی رسانه ها و آزادی بیان و انتخابات گرفته نشد.»
غیر از برخی قانونگذاران آمریکایی، برتا سولار از رهبران شناخته شده ترین گروه اپوزیسیون در کوبا موسوم به بانوان سفید پوش نیز همان زمان از این توافقات آمریکا و کوبا انتقاد کرده و گفته بود: «اوباما می خواست یا فکر می کرد که این توافق به نفع مردم کوبا است اما واقعاً نیست. هر چیزی که مستقیماً به دولت کوبا داده شود ، فقط به نفع دولت کوبا خواهد بود و نه مردم آن.»
از زمان آغاز عادی سازی روابط، شرکت های آمریکایی معاملاتی در زمینه های ارتباطات، کشتی های گردشگری و خطوط هواپیمایی با کوبا انجام داده اند.
از آن زمان آمریکایی های بیشتری توانسته اند از کوبا دیدن کنند.
با این حال، کوبا هنوز درخواست های دارد که پاسخی برای آن ها نگرفته است. از جمله هاوانا متقاضی بازگرداندن گوانتانامو پایگاه دریایی آمریکا به کوباست و همچنین خواستار لغو تحریم های اقتصادی است.

صدای آمریکا