به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۲۹، ۱۳۹۶

رمضان در چین و باز هم آزار مسلمانان


ظاهرا هر سال هم‌زمان با فرارسیدن ماه رمضان، مسلمانان در چین باید با انواع تازه‌ای از آزار و نقض حقوقشان از سوی حزب کمونیست چین مواجه شوند، درحالی‌که ماه پیش اعلام شد که حزب کمونیست چین گذاشتن نام‌های اسلامی را روی کودکان تازه‌متولدشده منع کرده است، این‌بار کمونیست‌ها پا را یک قدم فراتر گذاشته‌ و مردم منطقه مسلمان‌نشین سین‌کیانگ را مجبور کرده‌اند اسامی مذهبی را از روی کودکان خود برداشته و تغییر دهند، به‌طوری‌که همه افراد زیر ۱۶ سال که طبق تشخیص پلیس، اسامی آنها بیش از حد مذهبی بوده، باید نام خود را تغییر دهند.

در بسیاری از کشورهای دنیا که مسلمانان در اقلیت قرار دارند، دولت‌ها سعی می‌کنند با فرارسیدن ماه رمضان امتیازاتی را به آنان تخصیص دهند، اما در چین، کشوری که بیش از بسیاری از کشورهای اسلامی مسلمان دارد، همیشه شکل‌های تازه‌ای از سرکوب و آزار در این ماه متوجه مسلمانان می‌شود. طبق آمار رسمی دولت چین، تعداد مسلمانان این کشور حدود ٢٣‌ میلیون نفر است، ولی منابع غیررسمی، شمار آنان را بین ٥٠ تا ٧٠‌میلیون نفر نیز برآورد کرده‌اند.

به گزارش ایندیپندنت، امسال نیز دولت چین در تلاش است جلو روزه‌داری مردم مسلمان را بگیرد. به گفته کنگره جهانی اویغورها، مقامات در این منطقه به تمامی رستوران‌ها دستور داده‌اند باز بمانند و یک‌سری اقدامات دیگر نیز انجام شده تا جلو روزه‌داری در ماه رمضان گرفته شود.

به‌علاوه در شهر ختن، واقع در استان سین‌کیانگ به دانش‌آموزان گفته شده که باید روزهای جمعه در فعالیت‌های ورزشی و آموزشی دسته‌جمعی مشارکت داشته باشند. بهانه شرکت در این اجتماعات، تقویت زندگی اجتماعی دانش‌آموزان در طول تعطیلات تابستانی بیان شده که این اجتماعات کار را برای دانش‌آموزان مسلمان دشوار می‌کند.

این در حالی است که روز جمعه در دین اسلام از اهمیت عبادی بالایی برخوردار است و بسیاری از جوانان روزه‌دار نیز با شکم خالی توانایی اندکی برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی خواهند داشت.

یک مقام چینی در استان ختن که خواسته بود نامش فاش نشود، گفت: من نمی‌توانم اطلاعات درستی در این زمینه به شما بدهم و بهتر است در این زمینه بخش‌های امنیتی را مورد بازخواست قرار دهید. یک مقام دیگر در شهرستان زاوا در این استان گفت: کارمندان دولتی اجازه روزه‌گرفتن ندارند و در صورت مشاهده با آنها برخورد خواهد شد.

سال گذشته نیز حزب کمونیست چین مسلمانان سین‌کیانگ را از اجرای مناسک ویژه ماه رمضان منع کرد، به‌طوری‌که وب‌سایت‌های رسمی حزب کمونیست در منطقه سین‌کیانگ بیانیه‌هایی در‌این‌خصوص منتشر کردند و در آن از صاحبان رستوران‌ها و سالن‌های پذیرایی خواسته شد در طول روزهای ماه رمضان اقدام به تعطیلی واحدهای خود نکنند.

وب‌سایت رسمی حزب کمونیست در شهر «کورلا»، واقع در سین‌کیانگ در بخشنامه‌ای ضمن تأکید بر منع روزه‌داری، تأکید کرد که رستوران‌داری و فروش مواد غذایی نباید ممنوع باشد. وب‌سایتی وابسته به حزب در منطقه «شیموگو» وابسته به مرکز سین‌کیانگ در اعلامیه‌ای خواست که در ماه رمضان دانش‌آموزان و دانشجویان از رفتن به مساجد خودداری کنند.

مشابه این اقدامات در سال‌های گذشته نیز گزارش شده است، به‌طوری‌که رویترز گفت که حزب کمونیست با انتشار اخطارهایی به مسلمانان چینی آنها را از انجام مناسک ویژه ماه رمضان منع کرده است.

پیش‌تر از آن روزنامه ایندیپندنت نیز از فشارهایی بر فروشگاه‌ها و رستوران‌ها برای بازبودن در ماه رمضان خبر داد. همچنین برگزاری جشنواره آبجو در سین‌کیانگ در آستانه ماه رمضان از سوی حزب کمونیست، موجب عصبانیت مردم این منطقه شد.

در سراسر جهان، معمولا دولت‎ها اقدام به محدودکردن فروش الکل و سیگار، به‎خاطر مضرات آنها می‎کنند، اما حزب کمونیست چین برای مقابله با اعتقادات مردم مسلمان اویغور در استان «سین‌کیانگ»، از فروشندگان این استان صراحتا خواسته‌ است تا سیگار و مشروبات الکلی بفروشند.

«دلشاد رشید»، از انجمن اویغور که فعالیتش در چین ممنوع شده است، این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها را محکوم کرده و معتقد است که پکن فعالیت‌های مذهبی و عبادی مسلمانان را یک تهدید برای خود می‌پندارد.

طیف وسیعی از اشکال عجیب‌وغریب سرکوب مذهبی در سین‌کیانگ گزارش شده که می‎توان به برگزاری ضیافت رایگان ناهار از سوی کارکنان حزب در ماه رمضان و دعوت از مسلمانان منطقه برای شرکت در آن با هدف شکستن روزه آنها اشاره کرد.

همچنین جریمه مردان به‎خاطر گذاشتن ریش و زنان برای پوشیدن روسری نیز از این دست اقدامات است. اوایل این ماه همچنین افشا شد که پلیس این منطقه بیش از هشت ‌میلیون دلار ابزارهای آنالیز دی‌ان‌ای برای شناسایی قومیت‌های مردم خریداری کرده است. سال گذشته نیز اویغورها گزارش داده بودند که مقامات چینی برای دادن گذرنامه، نمونه دی‌ان‌ای از آنان گرفته‌اند.

سین‎کیانگ، خانه‌‌‏ حدود ٢٢ ‌میلیون نفر و همچنین ١٣ گروه مهم قومی است. مسلمانان اویغور در گستره‌ هزاررنگ چین، اقلیتی مهجور و مظلوم واقع شده‌اند. امروزه در کنار مشکلات امنیتی، در اثر سیاست‌های استبدادی حزب کمونیست چین، مردم سین‌کیانگ به ‌لحاظ اقتصادی زندگی سختی را می‌گذرانند. سیاست‌های حکومت در این استان باعث سیطره اقتصادی چینی‌های نژاد هان که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، بر مسلمانان و در نتیجه فقر و محرومیت مسلمانان شده است.

درحالی‌که چینی‌های هان از بیشترین تسهیلات دولتی برخوردارند و از سرمایه‌گذاری‌های دولتی بهره می‌برند، مسلمانان سین‌کیانگ در سرزمین مادری خود مانند بیگانگان زندگی و دولت چین را به تلاش برای نابودی آیین و فرهنگ خود متهم می‌کنند.


هادی فیروزی / شرق