به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۳۱، ۱۳۹۶

دانشجوی آمریکایی آزاد شده از کره شمالی درگذشت

اوتو وارمبیر، دانشجوی آمریکایی زندانی شده در کره شمالی، اندک زمانی پس از آزادی درگذشت. خانواده او می‌گویند، کره شمالی فرزندشان را با اهداف سیاسی زندانی و شکنجه کرده. واشنگتن هم کره شمالی را مسئول مرگ وارمبیر می‌داند.


حدود یک هفته پس از آزادی اوتو وارمبیر از زندان کره شمالی، این دانشجوی آمریکایی عصر دوشنبه (۱۹ ژوئن/ ۲۹ خرداد به وقت محلی) درگذشت.
وارمبیر یک سال از ۱۷ ماه حبس خود در کره شمالی را در حالت کما به سر برده و با همان وضع از زندان آزاد شده و به آمریکا بازگردانده شده بود.
خانواده وارمبیر ضمن اعلام مرگ فرزندشان، اتهام‌های سنگینی را متوجه پیونگ‌یانگ کردند و گفتند: «متأسفانه سوءرفتار وحشتناک و رنجباری که فرزند ما در کره شمالی متحمل شد، نتیجه‌ای مگر این پایان دردناک نداشت».
اوتو وارمبیر در ژانویه سال ۲۰۱۶ در کره شمالی زندانی شد. او به ۱۵ سال کار اجباری محکوم شد، زیرا به گفته رسانه‌های آن کشور، متهم به دزدیدن یک پوستر تبلیغاتی در یک هتل شده بود.

به گفته خانواده وارمبیر، این دانشجوی ۲۲ ساله اندک زمانی پس از محکومیت، در ماه مارس سال گذشته میلادی به کما رفته بود.
رژیم کره شمالی اعلام کرده بود که اوتو وارمبیر را "به دلایل انسان‌دوستانه" آزاد می‌کند. به گفته‌ی مقام‌های آمریکایی هنوز هم سه آمریکایی در زندان‌های کره شمالی به سر می‌برند.

"کره شمالی مسئول است"
دولت آمریکا هم رژیم کمونیستی کره شمالی را مسئول مرگ اوتو وارمبیر دانسته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌های جداگانه‌ای ضمن مسئول شمردن کره شمالی، مرگ وارمبیر را محکوم کردند.
ترامپ حکومت کره شمالی را متهم به "وحشیگری" کرد و تیلرسون هم‌زمان با مسئول دانشتن پیونگ‌یانگ در مرگ وارمبیر، خواستار آزادی سه آمریکایی دیگر از زندان‌های کره شمالی شد.
وارمبیر روز دوم ژانویه پس از پایان تور ۵ روزه‌اش در کره شمالی‌، در فرودگاه پیونگ‌یانگ بازداشت شده بود. تا سه هفته پس از بازداشت نیز هنوز مشخص نبود که این آمریکایی با چه اتهاماتی روبه‌رو است.
"اعتراف به جرم"
اتو وارمبیر اواخر ماه فوریه در یک کنفرانس مطبوعاتی در کره شمالی حاضر شده و اعتراف کرده بود که یک پوستر تبلیغاتی حاوی شعارهای میهن‌پرستانه را از هتل محل اقامتش "دزیده" است.

به گزارش رسانه‌های دولتی کره شمالی، روی این پوستر جمله "مردم کره (شمالی) عاشق حکومت خود هستند" درج شده بوده است. وامبیر که در این کنفرانس سخنان خود را از رو می‌خواند، گفته بود که "با طرح و نقشه قبلی این عمل را انجام داده است."
او اضافه کرده بود: «هدف من از این کار ضربه زدن به انگیزه و اخلاق کاری مردم کره بود و این یک هدف بسیار احمقانه بود».
در گذشته نیز چندین آمریکایی که در کره شمالی بازداشت شده بودند، در کنفرانس‌های مطبوعاتی مشابه حاضر شده و به "اعمال مجرمانه" خود اعتراف کرده بودند. این افراد پس از آزادی تصریح کرده بودند که مقام‌های کره شمالی آنها را مجبور کرده بودند، برای بهبود وضعیت‌شان این اظهارات را در مقابل رسانه‌ها بیان کنند.

دویچه وله