به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۲۸، ۱۳۹۶

ملکه بریتانیا از 'وقوع پیاپی حوادث ناگوار' در کشورش ابراز تاثر کرد

ملکه بریتانیا از "احساس حزن ملی" سخن گفته است
روز شنبه، ١٧ ژوئن (٢٧ خرداد) الیزابت دوم در پیامی به مناسبت روز تولد رسمی خود که در وبسایت دربار منتشر شده گفته است که "امروز به طور سنتی روز جشن است اما امسال دشوار بتوان احساس شدید حزن ملی را نادیده گرفت."

در چند ماه اخیر، حمله به مردم در اماکن عمومی، انفجار انتحاری و آتش سوزی در یک برج مسکونی در لندن تلفاتی برجای گذاشته است. ملکه بریتانیا، که با شماری از آسیب دیدگان دیدن کرده، با اشاره به "وقوع پیاپی حوادثی ناگوار" و دعا برای کسانی که این حوادث مستقیما بر آنان اثر گذاشته، گفته است که "در جریان دیدارهای اخیر خود در منچستر و لندن، تمایل فوری مردم سراسر کشور برای ابراز همدردی و حمایت از کسانی که نیاز شدید به کمک دارند مرا عمیقا تحت تاثیر قرار داده است."


ملکه بریتانیا گفته است که "هرگاه کشور پادشاهی متحده [بریتانیا] در معرض آزمونی دشوار قرار گرفته، نشان داده است که در مواجهه با مصائب مصمم است."
او افزوده است: "یکپارچه در برابر مصائب، ما همچنان مصصم هستیم بدون ترس یا جانبداری، از همه کسانی حمایت کنیم که می‌کوشند برای بازسازی زندگی‌هایی که به نحوی چنین دردناک دستخوش مرگ و جراحت شده تلاش می‌کنند."


در روز ٢٢ مارس، راننده یک خودرو آن را به میان جمعیت عابران پل لندن راند و سپس به مقابل ساختمان پارلمان رفت و یک مامور پلیس را با چاقو به قتل رساند. در این حادثه پنج نفر و همچنین فرد مهاجم کشته و تعدادی زخمی شدند. روز ٢٢ مه، یک تالار کنسرت در شهر منچستر هدف بمب‌گذاری انتحاری قرار گرفت که علاوه بر بمب‌گذار، ٢٢ نفر، که بسیاری از آنان نوجوان بودند، جان خود را از دست دادند. روز ٣ ژوئن هم سه فرد مهاجم با راندن یک ون به میان عابران پل لاندن بریج در لندن و سپس حمله با چاقو به عابران، ٨ نفر را کشتند و ٤٨ تن را زخمی کردند. هر سه مهاجم هم به ضرب گلوله ماموران پلیس از پای درآمدند. گروه دولت اسلامی - داعش - مسئولیت این حملات را برعهده گرفته است.

روز ١٤ ژوئن، سه روز پیش، در یک برج مسکونی در غرب لندن آتش سوزی روی داد و تا کنون کشته شدن دست کم سی نفر تایید شده اما مقامات رسمی از احتمال افزایش آمار قربانیان دست کم تا هفتاد نفر سخن گفته‌اند.

در بریتانیا و کشورهای دیگری که ملکه ریاست تشریفاتی آنها را برعهده دارد، یک روز در سال به عنوان روز رسمی تولد ملکه اعلام می‌شود که معمولا با برگزاری مراسمی همراه است. در بریتانیا، دومین شنبه ماه ژوئن هر سال به عنوان روز تولد رسمی ملکه تعیین شده هر چند الیزابت دوم روز ٢١ آوریل متولد شده است. در روز تولد رسمی ملکه، که انتظار می‌رود هوا نسبتا مساعدتر باشد، مراسم سان و رژه سنتی گارد سلطنتی با حضور ملکه و اعضای خانواده اش برگزار می‌شود اما روز تولد واقعی او موضوعی خصوصی و خانوادگی است.

در ماه آوریل امسال ملکه بریتانیا نود و یک ساله شد. او از سال ١٩٥٢ ملکه و رئیس تشریفاتی بریتانیا و چند کشور دیگر عضو سازمان کشورهای متحد المنافع بوده است.

بی بی سی