به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۰۷، ۱۳۹۶

بیانیه ٢٥٠ روزنامه‌نگار و فعال مدنی علیه تروریسم


من درد مشترکم مرا فریاد کن

 بیش از ٢٥٠ روزنامه‌نگار ایرانی و افغانستانی با صدور بیانیه‌ای مشترک، حوادث تروریستی کابل، تهران و هرات را محکوم کردند.
این اولین حرکت مشترک بین این دو کشور است که هرکدام در این سال‌ها به نوعی قربانی تروریسم شده‌اند.
این روند می‌تواند فتح‌البابی برای کارهای مشترک بعدی باشد. متن این بیانیه از سوی روزنامه‌نگاران افغان به زبان فارسی دری تهیه شده است. روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی ایرانی نیز به احترام اولین تجربه مشترک، این بیانیه را ارج نهاده و امضا کرده‌اند.

در میان امضا‌کنندگان، نام پرویزکاوه، مدیر روزنامه هشت صبح، محمدی، سردبیر روزنامه ایران، امیرشاهی، سردبیر روزنامه شهروند، کیوان صمیمی، سردبیر ماهنامه ایران فردا، طاهر قادری، مدیر تلویزیون میترا، صدیق‌الله توحیدی، سرپرست کمیته مصونیت خبرنگاران افغان، محمد عبدالله، رئیس اتحادیه رادیو ‌و تلویزیون‌های افغانستان و بسیاری دیگر از چهره‌های سرشناس روزنامه‌نگاری و فعالان مدنی ایران و افغانستان مانند بهروز گرانپايه، بهمن احمدي، ژيلا بني‌يعقوب، زهرا ابراهيمي، فخرالسادات محتشمي‌پور، لي‌لي فرهادپور، مينو مرتاضی، مينو بديعي، نوشين احمدي و ... دیده می‌شود.

در این بیانیه آمده است: «تروریزم کابوس دهشتناک انسان عصر حاضر شده است. این جریان ضدانسانی با استفاده از ابزار اغلب دینی و نقاب به ظاهر دفاع از ارزش‌های دینی، سعی در تخدیر افکار عمومی جهان دارد. ازهم‌گسیختن شیرازه دولت‌ها در دهه حاضر که حاصل شکل‌گیری مناسبات جدید جهان‌شمول است باعث رشد و انکشاف (توسعه) تروریزم در قالب‌های مختلف شده است. گروه‌هایی افراطی که خود را جهادی می‌نامند، با قرائت نادرست و افراطی از دین، امروزه به‌عنوان مهم‌ترین جولانگاه شکل‌گیری تروریزم به شکل دهشتباری جهان را با موج رو به افزایش کشتار و قتل عام انسان‌ها روبه‌رو کرده است. کشورها و گروه‌هایی در جهان با استفاده از این ابزار سعی در سقوط و تخریب نظام‌های متنوع خصوصا نظام‌های مبتنی بر دموکراسی دارند.

حمایت جریان‌های متخاصم با ارزش‌های انسانی در گوشه و کنار جهان با وجود شکل‌گیری جبهه‌های وسیع مبارزه با تروریزم هنوز نتوانسته جلوي این طاعون قرن ۲۱ را بگیرد و تروریست‌ها توانسته‌اند با تخدیر اذهان عده‌ای در حتی آرام‌ترین کشورهای جهان، سایه دهشتناک خود را بگسترانند. در هفته‌های اخیر، شهرهای کابل، هرات، منچستر، لندن، پاریس و در این اخیر، تهران، آماج حملات تروریستی گروه‌های وحشت‌افکن شده است که خون انسان‌های بی‌گناه زیادی را ریخته است. در چنین احوالی، همدلی و هم‌رأیی مردمان در جغرافیاهای مختلف که همه به‌طور مشترک قربانی تروریزم شده‌اند، می‌تواند در بسیج جهانی علیه تروریزم مفید و اثرگذار باشد و دولت‌ها را ملزم می‌سازد برای جلو‌گیری از قتل عام انسان‌ها توسط تروریزم افراط‌گرا، بیشتر تلاش و برنامه‌ریزی کنند».

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «ما گروهی از فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران و نویسندگان در ایران و افغانستان، به‌طور مشترک از اعمال تروریستی انجام‌شده در کابل، تهران و هرات اعلام انزجار و نفرت کرده و استفاده از تروریزم را برای درهم‌شکستن وحدت مردمان در جغرافیاهای مختلف و شکل‌دهی قلمروهای بدون حاکمیت را محکوم می‌کنیم. ما از دولت‌هایی که قربانی تروریزم شده‌اند، می‌خواهیم تا با استفاده از تمام ابزار مشروع دولتی و بین‌المللی، مبارزه با تروریزم را سرلوحه فعالیت‌هایشان قرار دهند. ما با همدردی و هم‌نوایی با تمام انسان‌های این کره خاکی که قربانی تروریزم شده‌اند، تلاش می‌کنیم تا جهانیان را متوجه تبعات فاجعه‌بار و گسترده نفوذ تروریزم در گوشه و کنار جهان بسازیم. جان انسان‌ها باارزش‌تر از آن است که بازیچه سیاست‌مداران برای قدرت بیشتر شود».

شرق