به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۰۶، ۱۳۹۶

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه:

فرانسه الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت
ملاقات امانوئل ماکرون با پترو پروشنکو، همتای اوکراینی خود در کاخ الیزه پاریس. دوشنبه ٢۶ ژوئن ٢٠۱٧
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز دوشنبه ٢۶ ژوئن، در یک نشست خبری با پترو پروشنکو، همتای اوکراینی خود در کاخ الیزه، بار دیگر اعلام کرد که فرانسه الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: «من دوباره موضع همیشگی فرانسه از زمان گرفتن کنترل کریمه به زور از سوی روسیه در مارس ٢٠١٤ را اعلام کردم، فرانسه بیش از هرزمان علاقه‌مند به تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای بین‌المللی شناخته شده خود است و مثل دیگر متحدان خود در اتحادیه اروپا الحاق کریمه را به رسمیت نخواهد شناخت».


ماکرون با اظهار امیدواری درباره یافتن یک راه حل برای خروج از بحران اوکراین اضافه کرد: «من به رئیس جمهور پروشنکو اراده خود را مبنی بر ادامه روند صلح مینسک و انجام مذاکره در نشست نرماندی با حضور سازمان امنیت و همکاری اروپا، دوباره اعلام کردم».

قرار است نشست "نرماندی"، درباره بحران اوکراین با حضور رهبران فرانسه، روسیه، اوکراین و آلمان در اواخر ماه ژوئن یا ابتدای ماه ژوئیه برگزار شود.

رئیس جمهوری فرانسه گفت که باید مجموعه‌ای از پیش‌شرط‌ها برای ارزیابی مسائلی چون خروج تمامی نیروها در نزدیکی مرز، با حضور سازمان امنیت و همکاری اروپا، یا یک امکان بین المللی برای امن کردن مرز، موضوع محاصره اقتصادی و همچنین موضوع زندانیان، روی میز مذاکرات نشست نرماندی قرار گیرد.

در مقابل، رئیس جمهوری اوکراین خواستار برقراری "٢٤ ساعته" با سازمان امنیت و همکاری اروپا شد و گفت: «من پس از ملاقات با آقای ماکرون، در زمینه رسیدن به یک طرح صلح و پایان دادن به اشغال اوکراین امیدوار شدم».

در درگیری‌های شرق اوکراین میان جدایی‌طلبان نزدیک به روسیه و نیروهای دولتی که از سال ٢٠١٤ تاکنون ادامه دارد، بیش از ١٠ هزار نفر کشته شده‌اند.

آمریکا و متحدان اروپایی این کشور که تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند، اعلام کرده‌اند که برای برداشته شدن این تحریم‌ها باید توافق صلح مینسک که در سال ٢٠۱۵ امضا شده اجرا شود.

رادیو بین المللی فرانسه