به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۰۷، ۱۳۹۶

دادگاهي در اسپانيا حكم داد

نبش‌قبر دالي


گروه هنر: دادگاهی در مادرید اسپانیا حکم به نبش‌قبر سالوادور دالی، نقاش اسپانیایی، داد.

این حکم در پی آن صادر شد که یک زن اسپانیایی به نام «پیلار آبل» ادعا کرد که سالوادور دالی پدر اوست. او گفته است که این هنرمند در سال ۱۹۵۵ با یک خدمتکار رابطه داشته است. قاضی در پی این ادعا و با استناد به اینکه بقایای بیولوژیکی یا اشیای شخصی از این هنرمند باقی نمانده تا آزمایش ژنتیکی صورت بگیرد، حکم به نبش‌قبر این هنرمند داده است تا نمونه ژنتیکی برای آزمایش از بقایای بدن سالوادور دالی برداشته شود. به‌این‌ترتیب قاضی به درخواست زنی که ادعا می‌کند دختر دالی است پاسخ مثبت داده است.
پیلار آبل مارتینز؛ آیا او دختر دالی است؟

نام این زن پیلار آبل مارتینز است و در سال ۱۹۵۶ در شهر فیگرس در خیرونا به دنیا آمده که زادگاه دالی نیز بوده است. بیش از دو سال است که مارتینز می‌کوشد حکمی از دادگاه برای بررسی نسبت احتمالی‌اش با دالی به عنوان پدر بگیرد. چنانچه این بررسی نشان دهد که مارتینز دختر دالی است، حق او خواهد بود که در سودی که از فروش آثار این هنرمند اسپانیایی حاصل می‌شود، سهیم شود.

دالی در وصیت‌نامه‌اش تمامی دارایی‌اش را به دولت اسپانیا بخشیده است، اما بر اساس رأی دادگاهی در اتحادیه اروپا، وارثان قانونی این هنرمند باید حق سهیم‌شدن در سود حاصل از فروش آثار او را داشته باشند.

اینک دادگاه مادرید حکم نبش‌قبر سالوادور دالی را که ۲۸ سال پیش به خاک سپرده شده، صادر کرده است تا کارشناسان بتوانند نمونه دی‌ان‌ای او را بررسی کنند. نقاش سوررئالیست اسپانیایی در سال ۱۹۸۹ و در ۸۵سالگی درگذشت. سالوادور دالی و همسرش، گالا، به‌مدت ۴۸ سال در زندگی مشترک با یکدیگر به‌سر بردند، اما فرزندی نداشتند.

دالی یکی از مهم‌ترین نقاشان و مجسمه‌سازان قرن بیستم میلادی و نماینده برجسته سبک سوررئالیسم به‌شمار می‌آید. همچنین همکاری او با لوئیس بونوئل، فیلم‌ساز اسپانیایی، مشهور است. ثمره همکاری این دو هنرمند، فیلم‌های سوررئالیستی «سگ اندلسی» و «عصر طلایی» بودند. دالی در سال ۱۹۸۹ در فیگرس درگذشت. او در شهر فیگرس در شمال‌شرقی اسپانیا دفن شده است.

شرق