به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۰۸، ۱۳۹۶

پشتیبانی رئیس جمهوری فرانسه از موضع ترامپ علیه سوریه

رئیس جمهور فرانسه از موضع ترامپ علیه سوریه پشتیبانی کرد. ترامپ تهدید کرده بود که یک حمله شیمیایی تازه، بهای سنگینی برای رژیم اسد در بر خواهد داشت. ایران معتقد است آمریکا به دنبال بهانه‌ای برای دخالت نظامی در سوریه است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، پس از گفت‌وگویی تلفنی با دونالد ترامپ، از موضع آمریکا علیه رژیم بشار اسد حمایت کرد.

مکرون و ترامپ روز سه‌شنبه (۲۷ ژوئن) در تماسی تلفنی توافق کردند که در صورت "حمله شیمیایی" دیگری توسط رژیم سوریه، به "یک واکنش مشترک" دست بزنند.
کاخ سفید گفته بود در صورتی که رژیم سوریه بار دیگر به یک "حمله شیمیایی" دست بزند، این امر "بهایی بسیار سنگین" برای آن رژیم خواهد داشت.


مقامات وزارت دفاع آمریکا گفته بودند شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد رژیم سوریه در تدارک یک "حمله شیمیایی" تازه علیه مردم خویش است.
جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، با اشاره به رفتار رژیم بشار اسد، گفت: «به نظر می‌رسد که تهدید آمریکا کارساز بوده است».
در یک "حمله شیمیایی" که در ماه آوریل در نزدیکی شهر خان‌شیخون صورت گرفت، بیش از ۸۷ نفر جان خود را از دست دادند. آمریکا و اسرائيل، ارتش سوریه را عامل حمله یادشده دانستند؛ اما رژیم سوریه این موضوع را رد کرد.


واکنش روسیه و ایران
تهدید رژیم سوریه توسط کاخ سفید، واکنش روسیه و ایران، دو کشور حامی حکومت بشار اسد را به دنبال داشت.
روسیه که در جنگ داخلی سوریه در کنار رژیم بشار اسد قرار گرفته، حمله شیمیایی توسط این رژیم را رد کرده است.
جمهوری اسلامی معتقد است که آمریکا با طرح مسئله یک "حمله شیمیایی فرضی" به دنبال بهانه‌ای تازه برای دخالت در سوریه است.

ایران معتقد است که هرگونه دخالت آمریکا در کشمکش‌های سوریه، اوضاع را وخیم‌تر خواهد کرد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در این رابطه گفت: «دخالت نظامی آمریکا در بحران سوریه بسیار خطرناک است و تنها به سود داعش تمام خواهد شد».

روز چهارشنبه همچنین شورای عالی امنیت ملی ایران به تهدیدات ایالات متحده واکنش نشان داد. علی شمخانی دبیر این شورا گفت: «طرح مجدد ادعاهای واهی علیه سوریه تداوم سناریوی آمریکا برای سرپوش گذاردن بر شکست‌های مستمر جبهه تروریسم و مقابله با پیشروی‌های تعیین‌کننده ارتش سوریه است.»

دویچه وله