به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۳۱، ۱۳۹۶

يک کشته و چندين زخمي در پي برخورد خودرو به عابران

  وحشت دوباره در لندن
لندن براي سومين‌بار در يک ماه گذشته در شوک فرو رفت.
پس از حملات تروريستي سه مهاجم به عابران روي پل لندن‌بريج و آتش‌سوزي مرگبار برج گرنفل، حالا مسلمانان اين شهر هدف حمله‌اي تروريستي قرار گرفته‌اند. دقايقي به پايان روز يکشنبه مانده بود که خودروي ون سفيدرنگي جمعيت مسلماناني را که پس از نماز اطراف مسجد فينزبري‌پارک جمع شده بودند، زير گرفت و راننده سپس از ون پياده شده و فرياد زد:

«مي‌خواهم همه مسلمانان را بکشم». در اين حمله که مردي ٤٨ساله سازماندهي و اجرا کرده بود، يک نفر کشته و هشت نفر ديگر زخمي شدند و بر‌اساس گزارش‌ها حال دو نفر از مجروحان وخيم است. افراد حاضر در آن محل که همگي از جامعه مسلمانان لندن بوده‌اند، زماني زير گرفته شدند که در حال دادن کمک‌هاي اوليه به يکي از مسلمانان بودند؛ فرد بيمار همان کسي است که درگذشته؛ اما پليس مي‌گويد هنوز مشخص نیست که علت مرگ او اين حمله بوده يا نه. شاهدان عيني مي‌گويند حاضران در آن خيابان راننده ون را نگه ‌داشتند تا پليس از راه برسد و او را دستگير کند.

يکي از شاهدان که مي‌گويد به همراه دوستش در حال کمک به پيرمردي بوده‌اند که روي زمين افتاده بود، ماجرا را اين‌طور شرح مي‌دهد: «اين حادثه وحشتناک تنها در چند ثانيه اتفاق افتاد. به معناي واقعی کلمه در عرض يک دقيقه، وني با سرعت زياد به جايي که ما ايستاده بوديم، چرخيد و مردي که روي زمين افتاده بود و مردمي را که دور او بودند، زير گرفت. حدود هشت يا ١٠ نفر زخمي شدند. خدا را شکر من نجات پيدا کردم؛ ولي دوستم زخمي شد».


يکي از شاهدان که خود را عبدالرحمن معرفي کرده، در گفت‌وگو با گاردين مي‌گويد، او و عده‌اي ديگر از حاضران مهاجم را حدود ٢٠ دقيقه نگه داشته‌اند تا پليس از راه برسد. به گفته عبدالرحمن، راننده ون از آنها خواسته که پيش از رسيدن پليس او را بکشند. او مي‌گويد «وقتي راننده ون وارد خودروي پليس شد، از او پرسيدم چرا تلاش کردي مردم بي‌گناه را بکشي؟ او ادا درمي‌آورد و مي‌خنديد. او عمدا اين کار را انجام مي‌داد».


ترزا مي، نخست‌وزير بريتانيا، تأييد کرد که پليس بررسي اين حادثه را به‌عنوان حادثه‌اي «احتمالا تروريستي» آغاز کرده‌ است. او از برگزاري جلسه اضطراري کابينه‌اش در واکنش به اين حمله خبر داد. بنا بر گزارش‌ها فرماندهي ضدتروريسم در حال انجام تحقيقات درباره واقعه است. جرمي کوربين، رهبر حزب کارگر، هم ابتدا در پيامي توييتري نوشت بر اثر اين حمله «کاملا شوکه شده است». او روز دوشنبه هم به ميان جامعه مسلمانان لندن رفت و گفت:‌ «خيلي وقت است که مردم مي‌گويند اسلام‌هراسي واقعي نيست؛ اما اين بار در واقع يک نفر را کشته و چندين نفر را زخمي کرده است».


صادق خان، شهردار لندن، هم گفته تعداد مأموران پليس در مناطقي که مسلمانان زندگي مي‌کنند، افزايش يافته است تا امنيت آنان تأمين شود. تعداد نيروهاي پليس در اين مناطق پس از آن افزايش يافت که شوراي مسلمانان بريتانيا عامدانه و از روي اسلام‌هراسي‌خواندن اين حمله خواستار تمهيدات امنيتي بيشتر مساجد بريتانيا در ماه رمضان شد.


بريتانيا در دو ماه اخير شاهد چندين حمله تروريستي بوده ‌است که داعش مسئوليت همگي آنها را به‌عهده گرفته. بريتانيا علاوه بر تروريسم با بحران سياسي نيز روبه‌رو است. حمله‌هاي تروريستي اخير همگي پيش از انتخابات پارلماني در هشتم ژوئن رخ دادند؛ انتخاباتي که باعث شد حزب محافظه‌کار به رهبري ترزا مي ‌اکثريت خود را در پارلمان از دست بدهد. به‌علاوه، آتش‌سوزي گرنفل‌تاور، يک برج مسکوني در لندن، در چهارشنبه گذشته به مرگ دست‌کم ۵۸ نفر انجاميد و انتقادها از دولت ترزا مي‌ را افزايش داد. نخست‌وزير بريتانيا به خاطر «حفظ فاصله» با بازماندگان خشمگين اين آتش‌سوزي مورد انتقاد قرار گرفته است.

شرق