به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۰۸، ۱۳۹۶

انتقاد ایران از بیانیه حقوق بشری ۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه هفتم تیر، بیانیه ۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا درباره نقض حقوق بشر در ایران را «ترفندی روانی و تبلیغاتی» و«ادعاهای نادرست مبتنی بر فریبکاری» خواند و گفت که این بیانیه با هدف «تاثیرگذاری بر روابط رو به رشد» تهران و اتحادیه اروپا تهیه شده است.


به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی اضافه کرد:«ما چنین ادعاهای نادرست که مبتنی بر فریبکاری و فرضیات ناصحیح است، فاقد هرگونه اعتبار و ارزش تلقی می‌کنیم».

وی با بیان اینکه «صدور اینگونه بیانیه‌های بی اساس و بی اعتبار، جایگاه و منزلت پارلمان اروپا را خدشه دار می کند» از نمایندگان این پارلمان خواست که قبل از امضای اینگونه بیانیه ها، درباره طراحان و تهیه کنندگان آن «تحقیق» کنند.

۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا چند روز قبل نقض حقوق‌بشر در ایران از جمله شمار بالای اعدام‌ها و محرومیت زنان از برخی حقوق را محکوم کردند.

این بیانیه درحالی منتشر شد که پس از توافق اتمی وین بین ایران و گروه پنج به علاوه یک، تعدادی از مقام‌های ارشد کشورهای اروپایی به ایران سفر کرده‌اند و دراین سفرها توافقنامه‌هایی بین طرفین امضا شده است.

درهمین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هدف از این اقدام را تلاش «برای تاثیرگذاری بر فرآیند تعامل و همکاری و روابط رو به رشد» جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اروپایی خواند.
وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران «ضمن محکوم کردن این گونه ترفندهای روانی و تبلیغاتی، معتقد به تعامل سازنده و مبتنی بر احترام متقابل با اتحادیه اروپا در همه زمینه های مورد علاقه طرفین است».

در مقابل، سب دانس، از حزب کارگر در پارلمان اروپا، درباره تاثیر و پیامدهای چنین بیانیه‌هایی به رادیو فردا گفته است:
« ما نمی‌توانیم با کشورها روابط تجاری داشته باشیم فقط به خاطر اینکه ما به پول آنها نیاز داریم.
ما باید توانایی این را داشته باشیم که بگوییم ما می‌خواهیم روابط تجاری‌مان را با کشورهای دیگر تقویت کنیم، اما اصول اولیه حقوق بشر هم باید از سوی این کشورها در نظر گرفته شود».

در دهه‌های گذشته، سازمان‌های حقوق بشری بارها از ایران به خاطر نقض حقوق بشر انتقاد کرده‌اند. این انتقادها از جمله شمار بالای اعدام ها، از جمله اعدام زندانیان سیاسی دردهه ۶۰ را در بر می گیرد.

ایران بارها این انتقادها را رد کرده است. با این همه،‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، از سال ۲۰۱۱ میلادی دو گزارشگر ویژه را برای بررسی کارنامه حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران تعیین کرده است. گزارشگر نخست، احمد شهید بود و گزارشگر فعلی عاصمه جهانگیر، حقوقدان اهل پاکستان، ‌است که از پاییز سال گذشته کار خود را آغاز کرد.

نمایندگان پارلمان اروپا در بیانیه خود ضمن ابراز نگرانی از آنچه «نقش مخرب ایران در منطقه» نامیده‌اند، به حضور فعال سپاه پاسداران در سوریه و عراق پرداخته و خواستار قرار گرفتن این نهاد نظامی در فهرست‌های سیاه بین‌المللی شده‌اند.

حضور نیروهای نظامی ایران در عراق و سوریه اعتراض برخی از کشورهای منطقه از جمله تعدادی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی و نیز شماری از کشورهای جهان مانند آمریکا را نیز به دنبال داشته است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران اما هدف از حضور این نیروها در سوریه و عراق را دادن خدمات مستشاری به دولت‌های این کشورها در مقابله با گروه حکومت اسلامی (داعش) اعلام می کنند. 

رادیو فردا