به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۲۶، ۱۳۹۶

بعد از «حامی تروریسم» خواندن دوحه

آمریکا با قطر قرارداد ۱۲ میلیارد دلاری فروش جنگنده امضا کرد
وزارت دفاع قطر اعلام کرد که قراردادی را به ارزش ۱۲ میلیارد دلار با آمریکا برای خرید جنگنده‌های «اف 15» امضا کرده است.
خبرگزاری رویترز گزارش کرد، این قرارداد علیرغم انتقادات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از حمایت قطر از تروریسم به امضا رسید.

یک منبع آگاه از این توافق به رویترز اعلام کرد، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا و نمایندگانی از قطر قرار بود روز چهارشنبه (دیروز) برای امضای این توافقنامه با یکدیگر دیدار کنند.

پایگاه خبری «بلومبرگ» گزارش کرد که این قرارداد ۱۲ میلیارد دلاری برای خرید 36 جنگنده می‌باشد.

پنتاگون در یک بیانیه ایمیلی در روز چهارشنبه اعلام کرد، فروش این جنگنده‌ها، همکاری امنیتی و قابلیت همکاری بین آمریکا و قطر را افزایش می‌دهد.

متیس و «خالد العطیه» وزیر امور دفاعی قطر همچنین وضعیت کنونی عملیات علیه داعش و اهمیت تنش‌زدایی میان کشورهای قطر و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گفت وگو کردند.

در ماه نوامبر، آمریکا فروش احتمالی تا 72 هواپیمای « F-15QA» به قطر به ارزش 21.1 میلیارد دلار را تأیید کرد. شرکت بوئینگ اولین پیمانکار فروش این جنگنده به این کشور خاورمیانه است. بوئینگ حاضر نشده در اینباره اظهارنظر کند.

ترامپ هفته گذشته همزمان با بالا گرفتن تنش میان عربستان و قطر، جانب ریاض را گرفت و در چند توییت و سپس در یک سخنرانی، گفت دوحه سابقه‌ای طولانی در حمایت از تروریسم دارد.

عربستان، امارات و چند کشور عربی متحد دیگر دو هفته پیش به صورت ناگهانی روابط خود را با قطر قطع کردند. دلیل این اقدام، حمایت قطر از حماس و اخوان المسلمین و خودداری دوحه از قطع روابط با ایران اعلام شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا اندکی پیش از ظهور مناقشه میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به عربستان سفر کرده و قراردادی ۱۱۰ میلیارد دلاری برای فروش جنگ‌افزار به این کشور، امضا کرده بود.

خبرگزاری فارس