به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۰۲، ۱۳۹۶

یونیسف: پنج میلیون کودک عراقی به کمک فوری نیاز دارند

شمال موصل؛ اجتماع کودکان عراقی برای دریافت کمک

صندوق کودکان سازمان ملل متحد با توصیف شرایط بحرانی کودکان در کشور عراق اعلام کرد که از سال ۲۰۱۴ و تشدید خشونت‌ها در این کشور بیش از هزار کودک عراقی کشته شده‌اند.

گزارش سازمان یونیسف روز پنج‌شنبه یک تیر ماه منتشر شده است که هشدار می‌دهد کودکان عراقی در چرخه بی‌پایان خشونت و فقر فزاینده به دام افتاده‌اند به‌طوری که اکنون پنج میلیون کودک در این کشور به کمک فوری نیاز دارند.

این گزارش عنوان می‌کند که در سه سال گذشته ۱۰۷۵ کودک عراقی کشته شده‌اند که ۱۵۲ مورد آن در شش ماه اخیر رخ داده است. خشونت‌ها در این مدت همچنین باعث شده بیش از ۴ هزار و ۶۵۰ کودک عراقی از خانواده‌های خود جدا بشوند.

بخشی از گزارش یونیسف به شرایط تحصیل کودکان عراقی اشاره دارد که می‌گوید حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار کودک مدرسه را رها کرده‌اند و بیش از سه میلیون نفر نیز به صورت غیرمنظم به مدرسه می‌روند.

این گزارش با اظهارات پیتر هاوکینز، نماینده یونیسف در عراق، همراه است که جنگ عراق را یکی از «وحشیانه‌ترین» جنگ‌های تاریخ مدرن نامیده است.

آقای هاوکینز با اشاره به خشونت‌ها در مناطق غربی شهر موصل که همچنان در اختیار شبه‌نظامیان داعش است، شرایط ناگوار کودکان در آنجا را تشریح کرده که به گروگان گرفته شده‌اند.

به گفته وی، کودکان تعمداً هدف قرار می‌گیرند و به منظور مجازات خانواده‌هایی که قصد فرار از خشونت‌ها را دارند، کشته می‌شوند به‌طوری که در کمتر از دو ماه تنها در غرب موصل ۲۳ کودک کشته و ۱۲۳ کودک نیز زخمی شده‌اند.

شبه‌نظامیان داعش در پی حملات نیروهای ارتش عراق با پشتیبانی ایالات متحده بسیاری از شهرها و روستاهایی را که تصرف کرده بودند از دست داده‌اند. آنها در آستانه شکست کامل در شهر موصل هستند، شهری در شمال عراق که داعش آن را مرکز فرمانروایی خود خوانده بود.

رادیو فردا